Taittuvanäyttöisten älypuhelinten maailmanlaajuiset toimitukset nousivat vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä eli heinä-syyskuussa tähän asti selvästi korkeimmalle tasolleen, kertoo näyttöpaneelialan asiantuntijayritys Display Supply Chain Consultants, joka kuitenkin samalla ennustaa toimitusten romahtavan kuluvan loka-joulukuun vuosineljänneksen aikana noin puoleen heinä-syyskuusta.
Vaikka taittuvanäyttöisiä älypuhelimia on ollut markkinoilla jo useita vuosia, ja niiden myynnin kasvu on ollut vauhdikasta, on niiden osuus älypuhelinten kokonaismarkkinasta silti edelleen vähäinen. Tämän vuoksi laajemmat markkinamuutokset voivat vaikuttaa merkittävällä tavalla taittuvanäyttöisten älypuhelinten menekkiin.
Vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimitukset kasvoivat ennätykseensä, yli 6 miljoonaan älypuhelimeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Taittuvanäyttöisten älypuhelinten pioneeri Samsung dominoi toistaiseksi markkinoita. DSCC:n mukaan sen markkinaosuus toimituksista heinä-syyskuussa oli 85 prosenttia, ja Samsung toimitti 5,2 miljoonaa taittuvanäyttöista älypuhelinta markkinoille.
Ennätyksellisten toimitusten jälkeen ovat koittaneet kuitenkin nyt haastavammat ajat, sillä Display Supply Chain Consultants ennustaa Samsungin taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimitusten romahtavan 50 prosentilla heinä-syyskuusta 2,6 miljoonaan kappaleeseen loka-joulukuun aikana. Ennustettu toimitusten määrä on jäämässä myös 36 prosenttia alhaisemmaksi kuin vuosi sitten loka-joulukuussa 2021.
Lisäksi Display Supply Chain Consultants ennustaa laskun edelliseen vuosineljännekseen verrattuna jatkuvan yhä myös vuoden 2023 ensimmäisellä ja toisella neljänneksellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin toimitusten romahdus kuluvalla neljänneksellä on ajamassa taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimitukset kokonaisuutenakin laskuun ensi kerran ikinä vuodentakaiseen verrattuna. Display Supply Chain Consultants ennustaa loka-joulukuun osalta Samsungille 82 prosentin markkinaosuutta, ja koko markkinan laskevan 48 prosenttia heinä-syyskuuhun 2022 verrattuna ja 25 prosenttia loka-joulukuuhun 2021 verrattuna.
Syyn Samsungin taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimitusten romahtamiseen kuluvalla neljänneksellä Display Supply Chain Consultants näkee löytyvän Yhdysvalloista ja Applesta.
Yhdysvaltoihin päätyvä osuus Samsungin taittuvanäyttöisten älypuhelinten tuotannosta oli 29 prosenttia vuonna 2021 sekä vielä vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä, mutta ennustetusti vain 7 prosenttia kuluvalla vuoden viimeisellä neljänneksellä. Display Supply Chain Consultantsin mukaan käänne tapahtui, kun Apple toi markkinoille uudet iPhone 14 -sarjan puhelimensa. Erityisesti iPhone 14 Pro -huippumallit ovat kiinnostaneet ostajia, eikä Samsungin taittuvanäyttöisille näytä enää löytyneen samalla tavalla ostajia.
Samsungin taittuvanäyttöisistä älypuhelimista simpukkamallin Galaxy Z Flip4:n toimitukset jäivät viime vuotta alhaisemmiksi lokakuussa, ja Display Supply Chain Consultants odottaa toimitusten myös pysyvän vuodentakaista alemmalla tasolla helmikuuhun asti. Tilanne on samankaltainen Galaxy Z Fold4:n kanssa. Näin Display Supply Chain Consultantsin mukaan Samsungin taittuvanäyttöisten toimitukset kuluvalla neljänneksellä ovatkin jäämässä peräti 45 prosentilla aiemmasta ennusteesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Loppuvuoden romahduksesta huolimatta koko vuonna 2022 Samsung on kasvattamassa taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimituksiaan 46 prosentilla 10,1 miljoonaan. Samalla taittuvien kokonaismarkkina on kasvamassa 64 prosentilla 13 miljoonaan taittuvanäyttöiseen älypuhelimeen.
Heinä-syyskuussa eniten toimitettu taittuvanäyttöinen älypuhelin oli Samsung Galaxy Z Flip4, jonka osuus toimituksista oli peräti 52 prosenttia, perässään 27 prosentin osuduella Samsung Galaxy Z Fold4, 8,6 prosentin osuudella Huawei P50 Pocket sekä 4,5 prosentin osuudella Samsung Galaxy Z Flip3.
Alkuvuodesta 2023 Display Supply Chain Consultants ennustaa Samsungin markkinaosuuden laskevan ja painuvan jopa alle 50 prosentin sille kausiluonteisesti heikolla huhti-kesäkuun neljänneksellä muiden tuodessa markkinoille uutuuksiaan, kun taas Samsungilta seuraavan sukupolven taittuvanäyttöisiä älypuhelimia odotetaan jälleen vasta alkusyksystä.
Erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa taittuvanäyttöisten älypuhelinten markkinat ovat olleet vielä tähän asti lähes täysin Samsungin hallitsemat, sillä kiinalaisvalmistajat ovat toistaiseksi keskittyneet kotimarkkinaansa taittuvanäyttöisillä älypuhelimillaan. Esimerkiksi Honor on kuitenkin kertonut tuovansa vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana uuden taittuvanäyttöisen Magic Vs -älypuhelimensa myös kansainvälisille markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Vaikka taittuvien markkinat sakkasivat vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä, mikä johtuu osittain iPhone 14:n julkaisusta sekä heikosta maailmanlaajuisesta taloustilanteesta, ovat ne edelleen erittäin merkittävästi valopilkku älypuhelin- ja näyttömarkkinoilla saavuttaessaan uusia huippuja ja kasvattaessa osuuttaan. Lisäksi näemme uusien tulokkaiden, kuten Googlen, ja nykyisten toimijoiden tuovan markkinoille lisää laitteita, kuten Oppo Find N2 ja Find N2 Flip, joiden pitäisi lisätä kilpailua, antaa kuluttajille enemmän valinnanvaraa ja laskea hintoja”, kommentoi Display Supply Chain Consultantsin toimitusjohtaja Ross Young.
Display Supply Chain Consultants ennustaa nyt taittuvanäyttöisten älypuhelinten toimituksille 33 prosentin kasvua 17 mjljoonaan kappaleeseen vuonna 2023. Samsungin markkinaosuuden se odottaa laskevan 88 prosentista vuonna 2021 nyt 78 prosenttiin vuonna 2022 ja edelleen 72 prosenttiin vuonna 2023.
Samalla Samsung Displayn markkinaosuuden taittuvissa näyttöpaneeleissa Display Supply Chain Consultants ennustaa nousevan 83 prosentista vuonna 2022 hieman 88 prosenttiin vuonna 2023, sillä Samsungin itsensä sen näyttöpaneeleja käyttävät muutkin valmistajat.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »