Microsoft tiedotti jo tammikuussa 2022 aikeistaan ostaa Activision Blizzard -peliyhtiö jättimäisessä 68,7 miljardin dollarin yrityskaupassa. Sittemmin kaupan eteen on kasautunut esteitä ympäri maailmaa kilpailuviranomaisten kiinnittäessä sen mahdollisiin vaikutuksiin huomiota.
Nyt Yhdysvaltojen kauppavirasto FTC on odotetusti vienyt Microsoftin Activision Blizzard -kaupan oikeuteen pyrkien estämään sen toteutumisen. FTC äänesti kaupan oikeuteen viemisen puolesta äänin 3-1. FTC näkee kaupan Yhdysvaltojen kilpailuoikeuden vastaisena.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
FTC on nykyisen johtajansa Lina Khanin valtakaudella tiukentanut merkittävästi linjaansa yrityskauppavalvonnassa erityisesti mitä tulee suuriin teknologiayhtiöihin.
Microsoft uskoo edelleen kaupan läpimenon mahdollisuuksiin.
”Uskomme edelleen tämän sopimuksen laajentavan kilpailua ja luovan lisää mahdollisuuksia pelaajille ja pelien kehittäjille”, kommentoi Microsoft-johtaja Brad Smith. ”Olemme ensimmäisestä päivästä lähtien sitoutuneet ratkaisemaan kilpailuongelmia, mukaan lukien tarjoamalla aiemmin tällä viikolla ehdotettuja myönnytyksiä FTC:lle. Vaikka uskoimme mahdollisuuden antamiseen rauhalle, luotamme täysin näkemykseemme ja olemme mahdollisuuteen esittää asiamme oikeudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
FTC:n päätöksen myötä asiaa voidaan vielä käsitellä monessa portaassa. Aluksi FTC:n valituksen myötä asia etenee FTC:n sisäisen hallinto-oikeudellisen tuomarin päätettäväksi, jonka jälkeen asiasta valitettaessa koko viraston johtajisto äänestää asiasta. Tämän jälkeen vastaaja eli Microsoft voi vielä valittaa asiasta liittovaltion valitustuomioistuimeen.
Microsoftin Activision Blizzard -hankinnassa ovat huolestuttaneet vaikutukset Microsoftin toimintaan pilvipelaamisessa ja siihen liittyvissä palveluissa, kuin myös riski, että Microsoft kaupan jälkeen vetäisi esimerkiksi suositun Call of Duty -pelisarjan pois kilpailevien alustojen saatavilta.
FTC näkee Microsoftin Activision Blizzard -kaupan toteutumisen voivan vähentää kilpailua tai johtaa monopolin muodostumiseen pelien tilauspalveluissa, pilvipelaamisessa ja pelikonsoleissa.
”Activisionin sisällön hallinnalla Microsoftilla olisi mahdollisuus ja lisääntynyt kannustin estää tai huonontaa Activisionin sisältöä tavoilla, jotka merkittävästi vähentää kilpailua – mukaan lukien kilpailua tuotteiden laadusta, hinnasta ja innovaatioista”, FTC toteaa valituksessaan. ”Tämä kilpailun menetys aiheuttaisi todennäköisesti merkittävää haittaa kuluttajille useilla markkinoilla alan kannalta ratkaisevalla hetkellä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
FTC myös totesi, että Microsoftilla on historiaa kilpailun rajoittamisesta pelialalla. Vuoden 2021 ZeniMax-peliyhtiökaupan yhteydessä Microsoft lupasi Euroopan komissiolle, ettei yhtiöllä olisi kannustinta lopettaa ZeniMaxin pelien tuomista muille alustoille kuin Xboxille, mutta komission hyväksyttyä kaupan, Microsoft ilmoitti pelien, kuten Elder Scrolls VI:n, Redfallin ja Starfieldin tulevan yksinoikeudella saataville sen alustalla.
Microsoft on useampaan otteeseen vahvistanut Call of Dutyn pysyvän ”saatavilla samana päivänä Xboxille ja PlayStationille”, mutta tämä ei ole poistanut kattavasti kilpailuviranomaisten huolia. Lisäksi Microsoft on tarjonnut Sonylle 10-vuotista Call of Duty -sopimusta, johon se ei ole toistaiseksi tarttunut. Sen sijaan Nintendo, jonka alustalle Call of Dutya ei ole aiemmin ollut saatavilla, tarttui Microsoftin tarjoukseen.
Tammikuussa kaupoista tiedottaessaan Microsoft kertoi odottavansa kaupan toteutuvan heinäkuusta 2022 kesäkuulle 2023 ulottuvan tilikautensa 2023 aikana sen jälkeen, kun se on muun muassa saanut vaadittavat viranomaishyväksynnät. Tämä aikataulu ainakin on nyt vaarassa.
Yhdysvaltojen lisäksi Microsoftin Activision Blizzard -kauppa on herättänyt kilpailuviranomaisten huomion muuallakin. Aiemmin marraskuussa Euroopan komissio siirsi kaupan tarkempaan, enemmän aikaa vievään tarkasteluunsa. Nyt komissiolta odotetaan tarkemman tutkinnan jälkeen päätöstä kaupan kohtalosta 23. maaliskuuta mennessä. Vaihtoehtoja komissiolle ovat hyväksyä kauppa sellaisenaan, hyväksyä se ehdollisena tai kieltää kaupan toteuttaminen kokonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan komissio tutkii Microsoftin kaupan tarkemmin sen jälkeen, kun Microsoft ei suostunut sitoutumaan kaupan kilpailuvaikutuksia vähentäviin myönnytyksiin ehtona kaupan hyväksymiselle, kertoi aiempi raportti marraskuun alussa.
Useammat eri kilpailuviranomaiset ovat ottaneet Microsoftin Activision Blizzard -ostoksen jo aiemmin syyniin. Esimerkiksi Iso-Britannia siirsi kaupan kilpailuvaikutusten osalta myös tarkempaan, pidempään kestävään tutkintaan. Kauppaa tutkitaan myös Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Hyväksynnän kauppa on toistaiseksi saanut Brasiliasta ja Saudi-Arabiasta
Erityistä huomiota kaupan kilpailuvaikutusten selvittämisessä on aiheuttanut huoli Activision Blizzardin pelien saatavuudesta jatkossa muilla kuin Microsoftin alustoilla. Lisäksi kilpailuviranomaiset ovat ilmaisseet olevansa huolissaan vaikutuksista syntymässä olevaan pilvipelipalvelujen markkinaan sekä pelien tilauspalveluihin.
Microsoft on viestinyt, että se aikoo jatkaa tukea nykyisille Activision Blizzardin peleille myös muilla alustoilla. Yleinen arvio on kuitenkin ollut, että tulevaisuudessa ainakin osa uutuuspeleistä saapuisi vain Microsoftin alustoille, eli Windowsille ja Xboxille. Activision Blizzardilla on paljon suosittuja pelibrändejä ja -sarjoja, kuten Warcraft, Diablo, Overwatch ja Call of Duty.
Microsoft on erikseen julkisesti kertonut sitoutuneensa pitämään Call of Dutyn saatavilla ja julkaisevansa uudet pelisarjan pelit Sonyn PlayStation-pelikonsolille useiden vuosien ajan myös Sonyn ja Activision Blizzardin vuonna 2024 päättyvän nykyisen markkinointisopimuksen päättymisen jälkeen. Microsoftin peliliiketoiminnan johtajan Phil Spencerin mukaan Microsoft vahvisti suunnitelmansa Call of Dutyn julkaisusta PlayStationille nykysopimuksen jälkeen kirjeessä Sonylle itse asiassa jo alun perin tammikuussa.
Kokonaisuutena Microsoftin Activision Blizzard -hankinnassa on merkittävästä kaupasta, joka muuttaisi koko pelialaa. Kaupalla Microsoft nousisi maailman kolmanneksi suurimmaksi peliyhtiöksi Tencentin ja Sonyn jälkeen liikevaihdolla mitattuna. Activision Blizzardilla on pelistudioita ympäri maailman ja yhteensä lähes 10 000 työntekijää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »