Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan täyslangattomien nappikuulokkeiden markkinat jatkoivat yhä kasvuaan samalla, kun kuuloketoimitukset kokonaisuutena laskivat heinä-syyskuussa vuotta aiemmasta 4 prosentilla 113,6 miljoonaan. Täyslangattomien nappikuulokkeiden toimitukset kasvoivat 6 prosentilla 76,9 miljoonaan.
Apple toi neljänneksen aikana markkinoille uudet ja pitkään odotetut 2. sukupolven AirPods Pro -kuulokkeensa, jotka osaltaan siivittivätkin Applen täyslangattomien nappikuulokkeiden toimitukset vahvaan 34 prosentin kasvuun verrattuna vuotta aiempaan.
Applen lukuihin Canalys laskee mukaan myös sen Beats-brändin myynnin. Yhteensä näin laskettuna Apple vankisti markkinaosuuttaan täyslangattomissa nappikuulokkeissa vuodentakaisesta 24,6 prosentista nyt 30,9 prosenttiin heinä-syyskuussa 2022.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple itse on aiemmin kertonut AirPods Pro -kuulokkeiden nousseen jo ennen uuden sukupolven julkaisua sen nykyisin eniten myytäväksi kuulokemalliksi, joten 2. sukupolven julkistus syyskuussa oli merkittävä tapaus. Uusien kuulokkeiden toimitukset alkoivat 23. syyskuuta. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Apple ehti toimittaa heinä-syyskuun vuosineljänneksen aikana kaikkiaan 4,2 miljoonaa kappaletta uusia 2. sukupolven AirPods Pro -kuulokkeita, joten ne kattoivat koko neljänneksen toimituksista jo viidenneksen.
Toiseksi suurimmaksi täyslangattomien nappikuulokkeiden toimituksissa heinä-syyskuussa ylsi Samsung yhteenlaskettuna omistamansa Harmanin brändien, kuten JBL:n, kanssa. Samsungin täyslangattomien nappikuulokkeiden toimitukset kuitenkin laskivat 15 prosentilla vuodentakaisesta ja näin sen markkinaosuus painui 12,0 prosentista 9,6 prosenttiin huolimatta uusien Galaxy Buds2 Pro -kuulokkeiden julkaisusta.
”Elokuun lopun toimitusten alku ja Galaxy Buds2 Pron korkeampi myyntihinta rajoittivat Galaxy Buds -sarjan suoriutumista markkinoilla kolmannella vuosineljänneksellä”, kommentoi Canalysin tutkimusanalyytikko Sherry Jin. ”Samsung otti myös konservatiivisemman lähestymistavan tuotteiden niputtamiseen kolmannella vuosineljänneksellä säilyttääkseen Pro-sarjansa lippulaiva-aseman lanseerausneljänneksellä.” Aiemmin Samsung on aggressiivisemmin tarjonnut täyslangattomia nappikuulokkeitaan kaupanpäällisinä älypuhelintensa ostajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kolmanneksi eniten täyslangattomia nappikuulokkeita heinä-syyskuussa toimitti Suomessa lähes täysin tuntematon boAt, jolla on vahva markkina-asema muun muassa Intiassa. boAt kasvatti toimituksiaan 50 prosentilla yltäen nyt 5,4 prosentin markkinaosuuteen.
Xiaomi ylsi neljänneksi suurimmaksi täyslangattomien nappikuulokkeiden markkinoilla 4,4 prosentin markkinaosuudella, vaikka sen toimitukset laskivatkin 31 prosentilla, ja Skullcandy oli viidenneksi suurin 3,3 prosentin markkinaosuudella toimitusten laskiessa 4 prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »