Torstaina ja perjantaina 17.-18. marraskuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävä Slush-startup- ja teknologiatapahtuma houkuttelee Suomeen jälleen tuhansittain sijoittajia ja teknologiayrittäjiä myös ulkomailta.
Samalla Slush aktivoi suurempiakin yrityksiä kiinnostumaan Suomesta.
Applen maailmanlaajuisen kehittäjämarkkinoinnin johtaja Esther Hare esiintyy Slush-lavalla torstaina kello 17 puhuen enkelisijoittaja Louise Herping Ellegaardin kanssa tavoista lisätä diversiteettiä teknologia-alalla. Ennen sitä torstain aikana Apple järjesti toimistollaan Helsingin keskustassa omalta osaltaan Suomessa äärimmäisen harvinaisella tavalla PR-tilaisuuden, jossa se kertoi eurooppalaisille medioille yhteistyöstään eri Euroopan maista ponnistavien kehittäjien kanssa yhdessä Applen App Store Foundations -ohjelman läpikäyneiden sovelluskehittäjien kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen alun perin vuonna 2018 ensimmäisissä maissa aloittama App Store Foundations -ohjelma laajeni alkuvuodesta 2022 kerralla 29 lisämaahan kattaen nyt laajasti Euroopan.
App Store Foundations -ohjelma tarjoaa mukaan valittujen sovellusten kehittäjille tukea Applen työntekijöiltä sovelluksen kehitystyöhön, markkinointiin ja muuttamiseen menestyväksi liiketoiminnaksi.
Apple tarjoaa ohjelmaan osallistuville sovelluskehittäjille muun muassa oppia Applen teknologioista ja rajapinnoista sekä niiden hyödyntämisestä parhaalla mahdollisella tavalla kuin myös auttaa esittelemään sovelluksia paremmin ja menestyksekkäämmin App Storessa. Applen työntekijät pitävät yhteyttä ohjelmassa mukana oleviin sovelluskehittäjiin sekä ryhmäsessioissa että kahdenvälisesti. Ohjelman läpikäymisen jälkeen tuki jatkuu sen alumneille näiden tarpeiden mukaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Merge Mayor -pelin julkaisseen saksalaisen, Berliinissä toimivan StarBerry Games -peliyhtiön suomalaisen perustajan ja toimitusjohtajan Antti Hattaran mukaan App Store Foundations -ohjelma on tuonut sille apua esimerkiksi mitä tulee Applen tarjoamien ratkaisujen uusien yksityiskohtien ymmärtämisessä ohjelman osallistujille järjestettävien webinaarien kautta.
”Viimeisen 12 kuukauden aikana olemme saaneet apua erityisesti siihen, miten hyödyntää sovellusten sisäisiä tapahtumia”, kommentoi Hattara torstaina Applen tilaisuudessa. Sovellusten sisäiset tapahtumat voivat olla esimerkiksi peleissä aikarajoitteisia kilpailuja.
App Store Foundations -ohjelman kautta Apple voi tarjota myös tukea teknologiakehitykseen. Norjalainen SevenSix kehittää tekoälypohjaista tennisvalmentajasovellusta, joka analysoi pelaajan tenniksen pelaamisen tekniikkaa ja tarjoaa työkaluja sen parantamiseen. Perustajan ja toimitusjohtajan Trond Kittelsenin mukaan SevenSix hyödyntää sovelluksessaan hienostunutta neuroverkkomallia, jonka kehittämiseen Applen osaajat ovat tarjonneet tärkeää apua tapaamisissa.
Applen mukaan Euroopassa App Store Foundations -ohjelmassa mukana on ollut yhteensä jo yli 1 000 sovelluskehittäjää. Apple kutsuu mukaan ohjelmaan kehittäjiä, joiden sovelluksissa se näkee potentiaalia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Emme etsi erityisesti vain jotakin tiettyä asiaa”, kommentoi kehittäjämarkkinoinnin johtaja Esther Hare. ”Katsomme sitä, kuka tekee jo entuudestaan hyvää työtä ja sitä missä voimme itse tuottaa lisäarvoa.”
App Storessa on tarjolla yli 1,8 miljoonaa sovellusta, joten luontaisesti läheisempi yhteistyö on mahdollista vain rajatun sovelluskehittäjäjoukon kanssa. App Store Foundations -ohjelmaan uusia sovelluksia haettaessa Applen mukaan sen huomion voi kiinnittää esimerkiksi sovelluksen esiintyminen mediassa, sovelluksen takana olevan yrityksen nostama rahoitus tai nopeasti kasvanut suosio App Storessa.
Lisäksi Apple hakee App Store Foundations -ohjelmaan mukaan mielenkiintoisia teemoja edustavia sovelluksia. Tältä osin sovelluksissa on Applen mukaan myös paikallisia painotuseroja.
”Pohjoismaissa keskiössä on tietysti peliala, mutta myös hiilijalanjälki ja vihreä teknologia”, kommentoi Applen kehittäjämarkkinoinnin johtaja Esther Hare, jonka mukaan hänellä oli keskiviikkona tapaamiset Helsingissä peliyhtiö Supercellin ja kotiinkuljetuspalveluja tarjoavan Woltin kanssa. Woltin kanssa keskusteluun nousivat erityisesti, kuinka tehdä ravintolaruoan kotiinkuljetuksesta ympäristöystävällisempää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ympäristöystävällisyys ja päästöjen vähentäminen on Applen kannalta laajemminkin tärkeä teema.
Apple toimii jo nyt hiilineutraalisti omien maailmanlaajuisten operaatioidensa osalta, kun mukaan ei lasketa itse laitteita ja niiden valmistamista. Vuonna 2020 Apple julkaisi suunnitelmansa muuntaa koko liiketoimintansa, sisältäen myös tuotteiden valmistukseen liittyvän toimitusketjun ja tuotteiden elinkaaren aikaiset päästöt hiilidioksidineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.
Ilmastoteemaa Applen tilaisuudessa Helsingissä edusti suomalainen voittoa tavoittelematon Compensate, joka tarjoaa sovelluksen kautta helppoa mahdollisuutta yksityishenkilöille ja yrityksille hyvittää oman toimintansa hiilidioksidipäästöt.
”Meille oli tärkeää saada tukea Applelta sovelluksemme kehittämiseen, koska olemme pieni tiimi, joka aluksi toimi vain säätiön kautta”, kommentoi Compensaten perustaja ja toimitusjohtaja, entinen kansanedustaja Antero Vartia.
Lopulta App Store Foundations -ohjelman tavoitteena tietenkin kasvattaa sovellusten menestystä App Storessa tekemällä niistä parempia. Tästä Apple hyötyy, jos sen laitteille on tarjolla parempia sovelluksia kuin muille kuin myös jos App Storen sovelluksista tulee tuottavampia – ja Apple saa osansa sovellusten sisällä Applen tarjoamalla maksutavalla tehdyistä ostoista ottamansa komission kautta.
Esimerkikiksi menestyksen parantamisesta App Store Foundations -ohjelman kautta käy tanskalainen Tiimo, joka kehittää tilausmaksullista sovellusta auttamaan ihmisiä organisoimaan elämänsä paremmin. Tiimon yhtenä toimitusjohtajana toimivan Michael Juhlerin mukaan aiemmin sen sovelluksen käyttäjät jakautuivat puoliksi Android- ja Apple iOS -käyttöjärjestelmien välillä. Muun muassa App Store Foundations -ohjelman kautta saadun avun myötä parannetun sovelluksen ansiosta iPhone-käyttäjien osuus Tiimon asiakkaista on kuitenkin kasvanut sittemmin 85 prosenttiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »