Applea vastaan on laitettu vireille joukkokanne Yhdysvalloissa sen jälkeen, kun tietoturvatutkija havaitsi Applen keräävän ja välittävän palvelimilleen runsaasti analytiikkadataa iPhoneista, vaikka käyttäjät eivät olisi antaneet tähän lupaa esimerkiksi puhelimen käyttöönoton yhteydessä.
Sovelluskehittäjä ja tietoturvatutkija Tommy Mysk kertoi löydöksistään aiemmin marraskuussa muun muassa Twitter-tilillään. Myskin alkuperäinen twiittiketju aiheesta löytyy alta tämän artikkelin lopusta.
Myskin mukaan ainakin viime vuonna julkaistulla iOS 14.6 -käyttöjärjestelmäversiolla, joka hänen tutkimuksensa kohteena oli, varustettu iPhone lähettää Applelle tietoa jopa jokaisesta näytön painalluksesta App Store -sovelluskaupassa – vaikka käyttäjä olisi valinnut laitteen käyttöönotossa, ettei halua analytiikkatietoja jaettavan Applen kanssa. Tältä osin Myskin mukaan Applelle jaettavissa tiedoissa ei ollut mitään eroa sen perusteella, oliko analytiikkatietojen jakamisasetuksen osalta valinnut mitä tahansa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mysk havaitsi, että App Store -sovellus välitti Applelle tietoja muun muassa kaikista hauista, nähdyistä mainoksista, poluista sovellussivuille sekä ajasta, kuinka kauan tietyn sovelluksen sivua sovelluskaupassa katseltiin.
Myöhemmissä Myskin tutkimuksissa paljastui, että Applen sovelluksista Apple Music, Apple TV, Kirjat ja Pörssi välittivät laajasti Applelle tietoja huolimatta valitusta analytiikkatietojen jakamisen asetuksesta. Sen sijaan esimerkiksi Terveys- ja Lompakko-sovellukset eivät vastaavalla tavalla tietoja Applelle jakaneet.
Gizmodo-sivuston mukaan Applea vastaan on nyt nostettu asiassa joukkokanne Kaliforniassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Yksityisyys on yksi tärkeimmistä asioista, joita Apple nostaa esiin erottaakseen tuotteensa kilpailijoistaan”, kanteen jättänyt Elliot Libman toteaa. ”Mutta Applen yksityisyyslupaukset ovat täysin näennäisiä.”
Apple on todellakin nostanut tuotteidensa yksityisyyden yhdeksi markkinointinsa keihäänkärjeksi, ja tähän taustaan nähden paljastukset Applen sovellusten mittavasta tietojenkeruusta ovat yllättäviä ja herättävät huomion.
Applen toiminnan paljastanut Mysk on todennut, että jopa suostumuksen kanssa näin tarkka ”yksityiskohtien taso on järkyttävää Applen kaltaiselle yritykselle”, mutta sen olevan vielä huolestuttavampaa, että näin tapahtui olipa käyttäjä antanut sille erikseen lupaa tai ei.
Apple ei ole tiettävästi vielä kommentoinut asiaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi ei ole myöskään tiedossa, jatkuuko Applen tietojenkeruu edelleen samanlaisena nykyisissä iOS 16 -käyttöjärjestelmäversioissa.
🧵
1/5
The recent changes that Apple has made to App Store ads should raise many #privacy concerns. It seems that the #AppStore app on iOS 14.6 sends every tap you make in the app to Apple.👇This data is sent in one request: (data usage & personalized ads are off)#CyberSecurity pic.twitter.com/1pYqdagi4e— Mysk 🇨🇦🇩🇪 (@mysk_co) November 3, 2022
3/5
The strange thing is that Apple introduced strict measures in #iOS 14.5 to prevent developers from fingerprinting users. pic.twitter.com/zVqjPfwdWb— Mysk 🇨🇦🇩🇪 (@mysk_co) November 3, 2022
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
5/5
The level of details shown in the video is also too much even if the user has consented to sharing analytics data with Apple. As the title of John Gruber's post reads: App Store Ads Gone Wild— Mysk 🇨🇦🇩🇪 (@mysk_co) November 3, 2022
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »