11. marraskuuta eli 11.11. vietettiin jälleen Singles’ Dayta, joka tarjous- ja ostospäivänä on lähtöisin Kiinasta, mutta laajentunut viime vuosien aikana pikku hiljaa myös merkittäväksi marraskuun tarjouskauden avaukseksi myös Suomessa.
Singles’ Day pidetään nykyisin maailman suurimpana ostospäivänä, vaikka tänä vuonna ei välttämättä uusiin yllätyksiin yllettykään. Aikanaan Singles’ Daysta ostospäivän kehittänyt kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba kertoi omalta osaltaan myyntituloksen olleen linjassa viime vuoden kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myöskään Suomessa Singles’ Day ei tänä vuonna kasvattanut suosiotaan.
”Eilinen sinkkujen päivä jäi datamme mukaan tänä vuonna viime vuotta pienemmäksi, sillä suosio Hintaoppaassa laski viime vuodesta 16,3 prosenttia. Vaikka yksittäinen Sinkkujen päivä -perjantai ei yltänyt viime vuoden tasolle, useat kaupat tarjoavat nyt alennuksia pidemmällä aikavälillä, koko Singles’ Day -viikonlopun ajan. Alennusten määrä ja todellinen alennusprosentti olivat perjantaina varsin maltillisia: 24,3 prosentilla tuotteista hinta laski ja 16,6 prosentilla hinta taas nousi. Toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 1,58”, kertoo Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Hintaoppaan laskelma keskimääräisestä 1,58 prosentin alennuksesta perustuu hintavertailupalvelun 115 400 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi 11.11.2022 ja 1.11.2022 voimassa olleita hintoja.
Singles’ Dayna myös keinotekoisia alennuksia
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Niillä tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli 22,8. Tämä osoittaa sen, että sinkkujen päivänä oli myös aidosti hyviä alennuksia löydettävissä. Tärkeää on tarkistaa tuotteen hintahistorian vaihtelut”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Hintaoppaan mukaan 9 prosenttia Singles’ Dayn alennuksista oli keinotekoisia. Tällä osuudella tuotteista hinta ensin nousi 1. lokakuuta–6. marraskuuta 2022 välisenä aikana ja laski sitten 11. marraskuuta 2022.
Tuotteiden hintojen ylöspäin pumppaamisella niille saadaan hintojen laskemisen jälkeen esitettyä mahdollisimman suurilta näyttävät alennusprosentit. Keinotekoisia alennuksia esiintyi Hintaoppaan mukaan erityisesti jalkineissa (16%), hajuvesissä (12%) ja keittiökoneissa (11%).
Jatkossa keinotekoisia alennuksia pyritään estämään 1.1.2023 voimaan astuvalla lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Hinnanalennuksen prosenttien on jatkossa perustuttava aidosti alimpaan hintaan edeltävien 30 päivän ajalta. Hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos kuluttajan saama hintaetu ei ole todellinen. Tämä on kuluttajan kannalta tärkeä muutos, sillä esimerkiksi Black Fridayn kohdalla keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta: 2019 niiden osuus alennuksista oli 8,5 prosenttia, 2020 8,7 prosenttia ja viime vuonna jo 12,3 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kommentoi hintavertailupalvelun keräämän datan perusteella.
“Kaupoille muutos on luonnollisesti merkittävä ja aiheuttaa lisätyötä. Pitkässä juoksussa alimpien hintojen esittäminen auttaa varmasti tarjousten läpinäkyvyydessä ja lisää kuluttajien luottamusta alennuksia kohtaan.”
Singles’ Dayn suosituimpia tuotekategoriota matkapuhelimet, televisiot ja kuulokkeet
Hintaoppaan datan mukaan tämän vuoden sinkkujen päivän suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, televisiot ja kuulokkeet. Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB -pelikonsoli, AMD Ryzen 5 2600X 3,6GHz Socket AM4 Box -prosessori, Samsung Galaxy A52s 5G 128GB -matkapuhelin, Xiaomi Mi Watch -älykello ja LG 86QNED81 86″ 4K Ultra HD (3840×2160) QNED Smart TV -televisio.
Marraskuun tarjouskausi jatkuu 21. marraskuuta alkavalla Black Weekilla, joka huipentuu varsinaiseen Black Friday -perjantaihin 25. marraskuuta ja seuraavan viikon Cyber Mondayihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan toimitusjohtaja Matinvesi-Bassett ennustaa tämän vuoden Black Fridaysta alennuksiltaan suurinta. ”Toissa vuodesta viime vuoteen tapahtui suuri hyppäys, ja jos edellisen vuoden trendi jatkuu samankaltaisena, on tämän vuoden Black Friday keskimääräisiltä alennuksiltaan tähän saakka suurin. Viime vuosien data kertoo meille myös, että joka vuosi enemmän ja enemmän kauppoja on mukana Black Fridayssa. Viime vuonna yksittäisiä tarjouksia oli 80 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.”
“Ennustamme myös, että yksittäisen Black Friday -perjantain sijaan ostoksia tehdään koko Black Weekin ja jopa tätäkin pidemmän ajanjakson aikana. Inflaation ja yleisen hintojen nousun vuoksi todennäköisesti pienempi osa kuluttajista tekee ostoksia Black Fridayna, mutta ne jotka tekevät, käyttävät enemmän rahaa. Black Fridayn suuruudessa siis päästään luultavasti ainakin viime vuoden tasolle, mutta pidemmällä aikavälillä.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »