Twitter toi eilisestä 9. marraskuuta alkaen ensimmäisillä markkinoilla saataville uuden pääomistajansa Elon Muskin ideoiman uudistuneen, Yhdysvalloissa 7,99 dollaria kuussa maksavan Twitter Blue -tilauksen. Sen merkittävin uudistus aiempaan Twitter Blue -tilaukseen verrattuna on toistaiseksi sinisen oikein-merkin saaminen Twitter-käyttäjätilille.
Tähän asti käyttäjätilin varmennus eli verifiointi on näkynyt Twitterin profiilitiedoissa (sinisenä) oikein-merkkinä. Perinteisesti verifiointi on kertonut, että Twitter on varmentanut Twitter-tilin kuuluvan todella sille henkilölle tai taholle, jota se kertoo edustavansa.
Eilisestä lähtien sininen oikein-merkki Twitter-profiilissa ei kuitenkaan enää kerro tilin verifioinnista, sillä henkilöllisyyttä ei tarvitse mitenkään todistaa saadakseen Twitter Blue -tilaajana sinisen merkin profiiliinsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vähemmän yllättäen Muskin ajama muutos Twitterissä on johtanut välittömästi suuriin ongelmiin, sillä huijarit ovat ottaneet hyödyn irti sinisen oikein-merkin käyttäjätileilleen tuomasta uudesta uskottavuudesta.
Huijareiden käyttäjätileillään julkaisemat twiitit ovat levinneet nopeasti uudelleentwiittausten ja tykkäysten kiihdyttämänä, kun Twitter-käyttäjät ovat haksahtaneet luulemaan tilejä aidoiksi niiden sisältämän, tähän asti varmennetusta käyttäjätilistä kertoneen merkin vuoksi.
Eilen vauhdilla levisi esimerkiksi koripalloilija LeBron Jamesin identiteettiä hyödyntäneen huijaustilin twiitti, joka näytti siltä, että LeBron James olisi jättämässä Los Angeles Lakersin ja pyytänyt siirtoa toiseen seuraan. Huijaustwiitti oli julkaistu tililtä, jossa nimeksi oli merkitty LeBron James ja käyttäjänimenä oli @KINGJamez. Uskottavuutta twiitille antoi sen sininen oikein-merkki, jonka tili oli saanut maksamalla Twitter Blue -tilauksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös muiden urheilijoiden nimeä on jo hyödynnetty huijauksissa vastaavalla tavalla. Samoin on tapahtunut monille yrityksille – vain yhtenä esimerkkinä alla sinisellä oikein-merkillä varustetun ”Nintendo of American” twiitti. Nämä esimerkit ovat varmasti myös niin sanotusti vain jäävuoren huippu ja lopulta varsin harmittomia – merkittävämpi ongelma ovat tietenkin twiitit, joissa tavoitteena on esimerkiksi huijata tavalla tai toisella rahaa liian hyväuskoisilta muilta Twitter-käyttäjiltä.
Käytännössä nyt Twitterissä 7,99 dollaria maksamalla voi ostaa sinisen oikein-merkin vahvistamaan merkittävästi huijaustwiittiensä uskottavuutta, mikä uudelleentwiittausten ja tykkäysten kautta mahdollistaa nopeasti twiitin leviämisen laajemmalle yleisölle.
Twitter on suunnitellut maksamalla saatavaan siniseen oikein-merkkiin liittyvien ongelmien osittaista ratkaisemista uudella, erillisellä virallisesta tilistä kertovalla lisämerkinnällä. Sen tulevaisuuden osalta tilanne on kuitenkin epäselvä, sillä jo monille tileille eilen ensin ilmestyneet Official-merkit ovat sittemmin kadonneet. Twitter on todennut, ettei se toistaiseksi nyt käytä Official-merkkejä. Sitä mikä tilanne on tältä osin huomenna, tuskin tietää vielä kukaan.
Musk on valitellut, että hänen noustuaan johtoon Twitterin ”liikevaihto on pudonnut massiivisesti” johtuen mainostajien kaikkoamisesta. Suurena ihmeenä tätä on vaikea pitää Twitterin nykyisessä sekavassa tilanteessa, jossa mikään ei enää yllätä.
Can't imagine why all the advertisers are pulling out of Twitter lmao pic.twitter.com/pg55WXkxhS
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Jason Schreier (@jasonschreier) November 9, 2022
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »