Disneyn suoratoistopalvelut jatkoivat vahvassa kasvussa sen nyt raportoimalla 1. lokakuuta päättyneellä vuosineljänneksellä, joka samalla päätti Disneyn kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden 2022.
Suoratoistopalvelu Disney+:lla oli 1. lokakuuta jo 164,2 miljoonaa maksavaa tilaajaa määrän noustua yli 12 miljoonalla 152,1 miljoonasta 2. heinäkuuta. Tilaajamäärän kasvu ylitti analyytikoiden ennakko-odotukset.
Yhdysvalloissa Disneyllä on Disney+:n lisäksi myös suoratoistopalvelut Hulu ja urheiluaiheinen ESPN+. Yhteenlaskettuna näiden tilausmäärä oli 235,7 miljoonaa verrattuna 221 miljoonaan kolme kuukautta aiemmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuodentakaisesta Disney+:n tilaajamäärä oli kasvanut lokakuun alussa 39 prosentilla, ESPN+:n 42 prosentilla ja Hulun 8 prosentilla.
”2022 oli Disneylle vahva vuosi”, kommentoi toimitusjohtaja Bob Chapek Disneyn tilikauden tulosta kokonaisuutena.
1. lokakuuta päättyneellä vuosineljänneksellä koko Disney ylsi 9 prosentin kasvulla 20,150 miljardin dollarin liikevaihtoon ja vuodentakaiseen nähden samalla tasolla pysyneeseen 162 miljoonan dollarin nettotulokseen jatkuvista liiketoiminnoista. Koko tilikaudelta 2022 liikevaihtoa kertyi 23 prosentin kasvulla 82,722 miljardia dollaria ja nettotulost jatkuvista liiketoiminnoista 3,193 miljardia dollaria, 58 prosenttia edellistä tilikautta enemmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disneyllä on tätä nykyä enemmän suoratoistopalvelujen tilauksia kuin Netflixillä. Sen suoratoistopalveluista vastaa Direct-to-Consumer-segmentti (DTC) on kuitenkin yhä tappiollinen: 1. lokakuuta päättyneellä neljänneksellä liiketappiota kertyi 1,474 miljardia dollaria ja tilikaudelta 2022 kaikkiaan 4,015 miljardia dollaria.
”Odotamme DTC:n liiketappioiden kapenevan jatkossa ja Disney+:n saavuttavan edelleen kannattavuuden tilikaudella 2024, olettaen, että emme näe merkittävää muutosta taloudellisessa ympäristössä”, toimitusjohtaja Chapek kommentoi.
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa 2020.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Disney oli ilmoittanut odotuksekseen 60-90 miljoonan 2 saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Kun palvelu murskasi nämä odotukset totaalisella tavalla, päivitti Disney aiemmin odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odotti Disney+:n tilaajamäärän yltävän jo 230-260 miljoonaan. Sittemmin kasvuennustetta on kuitenkin varovasti leikattu 215-245 miljoonaan tilaajaan.
Erityisesti vuoden 2020 aikana myös Disney+:n kasvua ajoi vahvasti koronapandemia, mikä lisäsi kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä. Myös vuonna 2021 ja vuoden 2022 aikana Disney+ on kuitenkin jatkanut kasvuaan.
Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. Suomessa palvelun hinta on ollut 23. helmikuuta 2021 alkaen mukaan tulleen Star-sisältöosion myötä 8,99 euroa kuukaudessa tai 89,90 euroa vuodessa.
Disney+ on sisältänyt jo alusta alkaen kattavasti Disneyn omia Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars ja National Geographic -sisältöjä, minkä lisäksi Disney-historian hahmoja esiintyy palvelussa omissa uusissa sarjoissaan ja lyhytelokuvissa. Lisäksi palvelussa on yksinoikeudella alkuperäistuotantoja: lukuisia elokuvia, sarjoja, dokumentteja ja vain palvelussa esitettäviä lyhytelokuvia. Myöhempänä lisäyksenä osaksi Disney+:aa tullut Star-osio sisältää puolestaan Disneyn aikuisille suunnattuja sarjoja ja elokuvia, kun Disney+:n sisältö muuten on pääosin suunnattu koko perheelle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »