TikTok on tällä hetkellä selvästi nopeimmin Suomessa kasvava sosiaalisen median kanava, kertoo sosiaaliseen mediaan erikoistuneen markkinointitoimiston Trootin katsaus eri palvelujen käyttäjämääriin.
Suomalaisten eniten käyttämät kuusi sosiaalisen median alustaa ovat Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat ja LinkedIn.
Viime vuodesta tähän vuoteen TikTokin suomalaisten käyttäjätilien lukumäärä kasvoi peräti 200 prosenttia, ja TikTok on jo kasvanut Twitterin rinnalle Suomessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookilla on selkeästi eniten suomalaisia käyttäjätilejä, mutta some-jätin tilanne Suomessa polkee jo kolmatta vuotta paikallaan. Suomalaisten käyttäjätilien lukumäärä on pysynyt Trootin mukaan 2,9 miljoonassa vuodesta 2020 asti, eli 58 prosentilla 10–90-vuotiaista suomalaisista on Facebook-tili.
Samalla Metan toinen palvelu Instagram on noussut haastamaan Facebookin asemaa Suomi-somen ykköspaikalla: Instagramissa on jo 2,3 miljoonaa suomalaista käyttäjätiliä.
Instagraminkin kasvu on kuitenkin tyyntynyt viime vuosien hurjasta noususta. 2021–2022 kasvu oli vuodessa 15 prosenttia, kun vielä vuotta aiemmin kasvua kertyi jopa 82 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ainoa viime vuosina Suomessa suosiotaan menettänyt somealusta on Twitter. Sen suomalaisten käyttäjien lukumäärä lasku vuodesta 2020 vuoteen 2021 noin 100 000:lla. Sen jälkeen Twitter on kääntynyt kasvuun, vuosikasvu oli 2021–2022 20 prosenttia. Twitter on puheenaiheena Suomessa suuri, mutta todellisuudessa sangen pienen piirin foorumi”, somemarkkinointitoimisto Trootin toimitusjohtaja Joona Haatainen kertoo.
TikTokin suomalaisten käyttäjätilien määrä on noussut 0,4 miljoonasta vuonna 2021 nyt jo 1,2 mijoonaan.
”TikTok on tunnetusti tämän hetken hittialusta. Se on eritoten lasten ja nuorten suosiossa, ja kasvaa vauhdilla jatkuvasti. Tällä hetkellä kokoluokka on sama Snapchatin kanssa. Yhden vuoden aikana TikTok sai 800 000 uutta käyttäjää. TikTok on Googleakin suositumpi käyntikohde verkossa. TikTokin nopean suursuosion pääsyyt ovat se, että palvelu iski Snapchatin ja Instagramin aloittamaan lyhytvideotrendiin ja liekkimielinen imago houkuttaa nuoria käyttäjiä. Sisällön monimuotoisuus on TikTokissa vasta laventumassa. Toisaalta suosiota uhkaavat kiinalaisesta taustasta kumpuavat puutteet vastuullisuudessa”, Haatainen sanoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaiken kaikkiaan some-käyttö on hajaantunut erilaisiin palveluihin, joilla on osin eri käyttäjät ja ainakin eri käyttötarkoituksensa. Myös Twitter, Snapchat ja LinkedIn ovat kasvattaneet jälleen käyttäjämääriään viime aikoina.
”Kokonaisuutena somen suosio Suomessa kasvaa koko ajan. Alustojen välinen kilpailu käydään ennen kaikkea kasvuvauhdissa ja aktiivisten käyttäjien lukumäärissä. Ihmiset omaksuvat uusia kanavia nopeasti, mutta se ei tarkoita aiemmista käyttäjätileistä luopumista. Suomalaisten käytössä olevien sosiaalisten kanavien määrä siis kasvaa. Mutta eri alustojen trendikkyys näkyy kasvutahdissa”, Haatainen toteaa.
Trootin katsauksessa käyttämät pohjatiedot selviävät DNA:n vuosittain julkaisemasta Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Tutkimus kattaa 16–74-vuotiaat suomalaiset.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »