Puolessatoista viikossa sen jälkeen, kun Elon Musk nousi Twitterin pääomistajaksi ja johtoon, on sosiaalisen median yhtiön ympärillä riittänyt runsaasti draamaa.
Tulevaisuudessa voi kuitenkin siintää muutoksista hurijin: Twitterin muuttuminen maksulliseksi palveluksi.
Toistaiseksi Muskin lyhyt aika Twitterin johdossa on ollut jo käänteitä täynnä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Entinen johto sai lähteä heti, ja perjantaina Twitter ilmoitti lähtöpasseista noin puolelle työntekijöistään, yli 3 000 ihmiselle. Lopulta potkuja jaettiin liikaakin, sillä Twitter on jo joutunut pyytämään osaa työntekijöistä palaamaan töiden pariin.
Muskilla on ollut myös paljon ajatuksia Twitterin tuotteen kehittämisestä.
Yksi Elon Muskin pikavauhtia Twitterin tuotteeseen määrräämistä muutoksista on uudistettu 7,99 dollaria kuukaudessa maksava Twitter Blue -tilaus, joka jatkossa antaa maksaville käyttäjille aiemmin vain varmennetuille tileille varatun sinisen oikein-merkin profiileihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Twitterin piti julkaista uusi tilaus laajasti ensimmäisillä markkinoilla maanantain 7. marraskuuta aikana, mutta sittemmin Twitter on lykännyt julkaisusuunnitelmiaan Yhdysvaltojen välivaalien yli eli aikaisintaan keskiviikkoon 9. marraskuuta.
Profiilin yhteyteen saatavan merkin lisäksi Muskin suunnitelmissa uusi Twitter Blue -tilaus tarjoaa etusijan vastauksissa, maininnoissa ja haussa, jota Musk pitää tärkeänä myös roska- ja huijausviestejä vastaan taistelussa, mahdollisuuden julkaista pidempiä video- ja äänitiedostoja sekä puolet vähemmän mainoksia. Lisäksi mukaan suunniteltuun tilaukseen kuuluu eri julkaisujen maksumuurin ohittaminen Twitterin kanssa yhteistyöhön suostuvien medioiden osalta.
Muskilla on kiire kehittää Twitterille uusia tulovirtoja eri maksullisista toiminnoista, sillä Muskin itsensä mukaan Twitterin ”liikevaihto on pudonnut massiivisesti” johtuen mainostajien kaikkoamisesta. Aiemmin on kerrottu, että Muskin tavoitteena on, että Twitterin liikevaihdosta puolet tulisi jatkossa käyttäjiltä mainostajien sijaan. Todennäköisesti ajatuksena oli kuitenkin päästä tähän kasvattamalla käyttäjiltä saatavia tilaus- ja muita tuottoja sen sijaan, että mainonta romahtaisi.
Muskin sekava toiminta, kohua herättäneet mielipiteet sekä huoli esimerkiksi vihapuheen lisääntymisestä Twitterissä ovat saaneet monet mainostajat vähintään keskeyttämään mainontansa Twitterissä. Tämä on ajamassa Twitterin vaikeaan tilanteeseen, vaikka samalla Musk on kertonut Twitterin käytön nousseen ennätyskorkealle tasolle. Koska mainostajat ovat vähentäneet panostuksiaan, kasvava palvelun käyttö ei näy kasvavina tuloina Twitterille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopulta Twitterin tulevaisuus voikin olla tavalla tai toisella käyttäjiltä enemmissä määrin kerättävissä tuloissa mainonnan sijaan.
Uudistetulle Twitter Blue -tilaukselle ei kuitenkaan ole povattu suurta suosiota. Aiempi, viime vuonna julkaistu 4,99 dollaria kuukaudessa maksava Twitter Blue -tilaus on kerännyt Platformer-julkaisun lähteiden mukaan vain hieman yli 100 000 tilaajaa. Lisäksi uudistettu Twitter Blue -tilaus esitetyssä muodossaan voi olla Twitterille taloudellisesti huono diili, sillä sisäisten arvioiden mukaan osana tilausta luvatun mainosten määrän vähentämisen on arvioitu leikkaavan Twitterin liikevaihtoa 6 dollarilla käyttäjältä kuukaudessa. Käytännössä tämä tarkoittaisi, ettei 7,99 dollarin tilausmaksu kasvattaisikaan Twitterin tuloja lanikaan – erityisesti Applen ja Googlen sovelluskauppojen maksutavoilla maksetuista tilausmaksuista ottaman osuuden jälkeen.
Muiden uusien, aiemmin esillä olleiden uusien maksullisten toimintojen, kuten kertamaksullisten videoiden julkaisumahdollisuuden, ohella Muskin kerrotaankin yhdessä neuvonantajanaan toimivan David Sacksin kanssa nostaneen esille Twitterin muuttamisen ylipäänsä maksulliseksi palveluksi useimmille tai jopa kaikille sen käyttäjistä. Esille nostetun ajatuksen mukaan Twitterin käyttäminen voisi siis jatkossa vaatia maksullisen tilauksen.
”Sekä Musk että Sacks ovat keskustelleet ideasta viimeaikaisissa tapaamisissa, kertoo asiaa tunteva henkilö. Yksi suunnitelmista voisi antaa kaikille mahdollisuuden käyttää Twitteriä rajoitetun ajan kuukaudessa, mutta selaamisen jatkamisen vaativan tilausta, henkilö kertoi”, Casey Newton raportoi kuulemastaan Platformer-julkaisussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muskin ja Sacksin esittelemien maksumuurisuunnitelmien vakavuudesta ei ole toistaiseksi tietoa. Ainakaan välittömästi Twitter ei ole tämän idean kanssa etenemässä, sillä toistaiseksi katseet ovat suuntautuneet uudistetun Twitter Blue -tilauksen julkaisuun. Jos se kuitenkin floppaa, voivat suunnitelmat laajemmasta maksullisuudesta edetä – kenties pakon edessä.
”Ottaen huomioon Twitterin valtavan velkataakan, Bluen takaperoisen talouden ja suurten mainostajien äskettäiset panostusten leikkaukset, on selvää, että Muskin ja hänen aivoriihensä on tehtävä jotain lisätäkseen merkittävästi tuloja. Ja mitä tahansa he valitsevatkin, näyttää yhä selvemmältä, ettei Twitter tule enää koskaan ole samanlainen kuin aiemmin”, summaa Platformerin Casey Newton tilanteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »