Windowsin tulevaisuudessa siintää yhä enemmän maninoksia ja jopa tilausmaksuja. Microsoftin työpaikkailmoitukset vihjaavat ohjelmistojätin suunnitelmista.
Microsoft haluaa tulevaisuudessa keskittyä yhä enemmän pilvipalveluihin. Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna PC-myynnin odotetaan vähenevän, ja samalla pilvipalveluiden kasvava osuus muokkaa jo nyt käyttö- ja työskentelytapoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pilvipalvelut mahdollistavat osaltaan tehokkaan työskentelyn, vaikka oma laite ei kehittyneimmästä päästä olisikaan, minkä myös Microsoft on luonnollisesti huomannut. Viime aikoina yhtiö onkin etsinyt uusia osaajia ”vastikään perustettuun Windows Incubation -tiimiin”.
Työpaikkailmoitusten, joilla vastikään haettiin esimerkiksi johtavaa ohjelmistoinsinööriä, mukaan Windows Incubationin tavoite on ”rakentaa Windowsille uusi suunta maailmassa, joka perustuu pilvipalveluihin”.
Päämäärä on tehdä Windowsista palvelu, joka ”yhdistää pilven edut ja Microsoft 365:n tarjotakseen lisää laskentatehoa tarpeen mukaan ja rakentaa hybridimalli, joka yhdistää päätelaitteet sekä pilvipalvelut”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eräs mahdollinen käytännön ratkaisu olisi tarjota kuluttajille edullisia, mainoksia sisältäviä PC-tietokoneita, joista maksettaisiin kuukausihintaa. Vastineeksi käyttäjä saisi sekä päätelaitteen että pilvipalvelut, The Register arvioi.
Mainoksia ilmestyi alkuvuodesta Windows 11:een, mikä sai käyttäjät tolaltaan. Käyttöjärjestelmän tulevaisuus saattaa kuitenkin rakentua yhä enemmän mainosten varaan, kun Microsoft siirtää painopistettään entistä vanhemmin pilvipalveluihin.
Microsoft esitteli kesällä 2021 Windows 365 -palvelun, joka tuo monenlaiset pilvipalvelut helposti yritysten saataville. Myöhemmin samankaltainen paketti saatetaan julkaista kuluttajille, jotka saisivat samalla kuukausimaksulla – ja mainoksien katselulla – käyttöönsä myös PC-tietokoneen.
Toistaiseksi kyse on toki pelkästä spekuloinnista. Microsoftin uusi Windows Incubation -jaosto vaikuttaisi kuitenkin keskittyvän kehittämään nimenomaan kuukausimaksuihin ja mainoksiin keskittyviä käyttökokemuksia maailmassa, jossa pilvipalvelut ovat alati tärkeämpiä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »