S-ryhmän kauppojen ja S-Pankin palvelut yhdistävä S-mobiili-sovellus ei enää jatkossa toimi vanhemmilla älypuhelinten käyttöjärjestelmäversioilla. S-Pankki perustelee muutoksia tiedotteessaan turvallisuudella.
Lokakuun aikana julkaistujen päivitysten myötä S-mobiili toimii jatkossa iPhone- ja Android-älypuhelimilla, joissa on käyttöjärjestelmänä iOS 12 tai Android 8.0 tai tätä uudempi versio.
”Vanhempiin käyttöjärjestelmiin ei välttämättä julkaista uusimpia tietoturvapäivityksiä eivätkä ne siitä syystä ole yhteensopivia S-mobiilin kanssa”, S-Pankin tiedotteessa todetaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
S-mobiilin kerrotaan olevan käytössä yli 1,9 miljoonalla asiakkaalla.
Erityisesti Android-käyttöjärjestelmän osalta tuen päättäminen vanhemmille käyttöjärjestelmäversioille voi koskettaa vielä jopa kymmeniä tuhansia suomalaisia. Esimerkiksi Mobiili.fin kävijätilastojen mukaan lokakuun aikana sivustollamme Android-laitteella vierailleista käyttäjistä noin 3,8 prosentilla oli käytössään vielä Android 7.x tai vanhempi käyttöjärjestelmäversio. Olettaen, että S-mobiilin käyttäjistä valtaosalla on käytössä Android-laite ja versiojakauma ei eroa merkittävästi Mobiili.fin lukijakunnasta, ei S-mobiili enää nyt toimisi usemmalla kymmenellä tuhannella sen asiakkaalla heidän käyttämässään laitteessa.
Toki kannattaa muistaa, että osa yhä käytössä olevista Android-laitteista saattaa olla esimerkiksi vanhoja Android-tablettilaitteita, joilla ei muutenkaan käytettäisi enää pankkipalveluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPhone-puhelinten osalta iOS 11:ää ja sitä vanhempia versioita on käytössä huomattavasti niukemmin, joten niiden osalta S-mobiilin tuen rajautuminen iOS 12 -versioon ei ole kovin merkittävä asia. Esimerkiksi Mobiili.fin iOS-kävijöistä lokakuussa vain alle 0,3 prosentilla oli enää käytössä iOS 12 tai vanhempi käyttöjärjestelmäversio.
S-Pankin mukaan sen päätös pudottaa vanhat käyttöjärjestelmäversiot S-mobiilin tuen piiristä on osa sen viime aikoina tekemiä turvallisuusparannuksia.
S-Pankin tietoturva ja sen mahdolliset puutteet ovat olleet laajasti esillä vuoden 2022 aikana sen jälkeen, kun kävi ilmi, että S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi 20. huhtikuuta ja 5. elokuuta 2022 välisenä aikana järjestelmähäiriö, joka mahdollisti kirjautumisen S-Pankin verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla. Seurauksena oli myös tilien tyhjentymiseen johtaneita väärinkäytöksiä.
”Kehitämme S-mobiilia aktiivisesti vastaamaan alati muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin. Kehitystyössä meille on erityisen tärkeää, että S-mobiilin käyttäminen on turvallista”, S-Pankki toteaa nyt.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
S-Pankki kertoo, että nykyisin S-mobiililla tunnistautumisen yhteydessä näkyy kirjaimia ja numeroita sisältävän yksilöintitunnus esimerkiksi verkkopankkiin kirjauduttaessa. Kun tämä tunnus on sama sekä S-mobiilissa että verkkopankissa, voi tunnistautumisen huoletta hyväksyä.
”Tunnuksen tarkoitus on varmistaa, että tekemäsi tunnistautuminen on varmasti sinun tekemäsi. Jos yksilöintitunnus ei täsmää tai saat tunnistuspyynnön, vaikka et ole tunnistautumassa mihinkään, älä hyväksy tunnistautumista vaan peruuta tunnistuspyyntö. Aloita tunnistautuminen tarvittaessa uudelleen”, S-Pankki toteaa. Muutkin pankit ovat jo aiemmin ottaneet käyttöön vastaavia tunnistaumisen yksilöintitunnuksia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »