Facebook kertoi nimenmuutoksestaan Meta Platformsiksi tasan vuosi sitten 28. lokakuuta 2021. Tuolloin samalla yhtiö esitteli visiotaan tulevaisuuden metaversumista.
Metaversumi käsitteenä on ollut ja on osin yhä ylimalkainen, mutta sillä tarkoitetaan laajasti kokonaisuutta, joka voi rakentua jatkossa sekä virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta, niihin liittyvistä palveluista ja ylipäänsä alustasta kattavammalla käyttökokemuksella verrattuna nykytilanteeseen, jossa palveluja käytetään vielä erillisten laitteiden näyttöjen välityksellä eivätkä palvelut myös keskustele keskenään kovin saumattomasti. Metaversumin ei olisi visioissa tarkoitus olla vain yhden yrityksen omistama ja hallinnoima ympäristö, vaan kuin internet eli avoin ja yhteen toimiva kokonaisuus. Silti myös Meta on pyrkimässä merkittävään rooliin metaversumin alustana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuosi sitten tapahtuneen nimenmuutoksen jälkeen Metan kehitys yrityksenä ei ole vakuuttanut. Paljon on mennyt Metan kannalta pieleen.
Ensinnäkin, Meta on alkanut kärsiä vuoden 2022 aikana yleisesti heikentyneestä talouskehityksestä muun muassa kiihtyneen inflaation seurauksena. Kuluttajien luottamus ja kulutusmahdollisuudet ovat romahtaneet hintojen nousun seurauksena, mikä puolestaan on näkynyt mainonnasta tätä nykyä lähes kaikki tulonsa keräävän Metan liiketoiminnassa nopealla vauhdilla. Markkinointibudjetteja on ajettu laajasti alas, kun ajat ovat huonontuneet.
Toiseksi, Meta kärsii vielä erityisesti Applen viime vuonna tekemistä yksityisyysmuutoksista, joiden myötä käyttäjien tarvitsee erikseen antaa lupa sovellusten väliselle seurannalle. Moni ei ole näin tehnyt, ja näin iPhone- ja iPad-käyttäjien osalta Meta ei enää pysty seuraamaan sovelluksissaan esitettävän mainonnan tehokkuutta entiseen tapaan. Kun mainosten toimivuus ei käy samalla tavalla ilmi, eivät mainostajat voi niihin enää yhtä mittavasti satsata. Tämä on ollut Metalle erittäin merkittävä asia, jonka yhtiö itse on arvioinut syövän sen liikevaihtoa ainakin yli 10 miljardilla dollarilla tänä vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kolmanneksi, TikTok on jatkanut kovassa kasvussa ja TikTokissa vietetty aika on pois Metan palveluissa käytetystä ajasta tai sen kasvusta. TikTok on noussut erityisesti nuorten keskuudessa jo jopa suosituimmaksi sovellukseksi ajankäytön osalta. Tämä syö Metan mainosnäyttöjen kasvua vääjäämättömällä tavalla, ja näin nakertaa Metan ydinbisnestä.
Ja lopuksi, ja kenties tärkeimmin, metaversumin osalta suurten lupausten lunastaminen on vasta alkuvaiheissa. Vuoden 2022 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana Metan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sekä metaversumin liittyvät tuotteet ja palvelut sekä kehityshankkeet sisältävä Reality Labs -segmentti on kirjannut 9,4 miljardin dollarin tappiot. Meta on siis käyttänyt tulevaisuuden metaversumivisionsa rakentamiseen keskimäärin yli miljardi dollaria kuukaudessa, eivätkä kehitystyön tulokset ole silti häikäisseet. Pelkästään heinä-syyskuussa Reality Labs teki tappiota yli 3,6 miljardia dollaria.
Metan virtuaalitodellisuuden lippulaivapalvelu on Horizon Worlds, joka on jäänyt pahasti käyttäjätavoitteistaan. Lisäksi on raportoitu, että Horizon Worlds on niin virheitä täynnä ja huono käyttää, etteivät edes Metan omat työntekijät viitsi käyttää sitä toivotuissa määrin.
Horizon Worlds koostuu erillisistä virtuaalisista tiloista, eli maailmoista, joihin käyttäjät voivat liittyä digitaalisilla avatar-hahmoillaan. Virtuaalimaailmoja on tarjolla lukuisilla eri teemoilla, ja niitä on mahdollista luoda lisää Metan työkaluilla. Käyttäjiä virtuaalimaailmoissa vierailee kuitenkin vähänlaisesti. Wall Street Journalin hiljattain paljastamien tietojen mukaan vain 9 prosenttia eri Horizon Worlds -maailmoista, eli tiloista, on ikinä kerännyt yli 50 ihmistä. Useimmissa ei vierailla lainkaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin avatar-hahmon kuvat Metan virtuaalimaailmasta ovat herättäneet lähinnä myötähäpeää.
Samalla Horizon Wolrdsin käyttäjälukujen kanssa Wall Street Journal paljasti myös, että Metan syksyllä 2020 julkaistut Quest 2 -virtuaalilasit jäävät monilla ostajilla nopeasti unholaan. Nämä Metan virtuaalilasit ovat myyneet moninkertaisesti edeltäjäänsä verrattuna. Paljastuneiden tietojen mukaan Quest-laitteiden niin sanottu retentioaste, eli aktiivista käyttöä jatkavien käyttäjien osuus koko joukosta, on laskenut kuitenkin jokaisena kolmena viimeisenä vuotena – ja lähteiden mukaan peräti yli puolta Quest-laitteista ei käytetä enää kuuden kuukauden jälkeen niiden ostamisesta.
Toistaiseksi virtuaalitodellisuus ei siis näytä koukuttavan käyttäjiä, ja houkuttelevilla ominaisuuksilla varustetut lisätyn todellisuuden lasit ovat tulevaisuutta korkeintaan vasta useiden vuosien päästä eikä Metan metaversumivisiosta välttämättä ikinä synny mitään menestystä.
Tuntuu siltä, että Metan jo vuosia käynnissä ollut tutkimus- ja kehitystyö virtuaali- ja lisätyn todellisuuden osalta on ainakin toistaiseksi ollut tehotonta. Tulokset ovat olleet toistaiseksi kaupallisen menestyksen osalta laihoja, vaikka teknisesti Meta esimerkiksi tuoreilla Quest Pro -laseillaan ainakin jossain määrin kuluttajille suunnattujen virtuaalitodellisuuden tuotteiden osalta teknistä kehitystä johtaakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin aikanaan perustanut ja yhä nykyään Metan toimitusjohtajan toimiva Mark Zuckerberg on lyönyt tavallaan jopa koko yhtiönsä peliin metaversumivisionsa puolesta. Ja markkinoiden tyly arvio on, että tällä hetkellä Zuckerbergilla ei näytä vielä olevan kädessään voittavaa kättä.
Tämän lopputuloksena viime vuonna jopa yli 1 biljoonan dollarin markkina-arvon saavuttaneen Metan markkina-arvo on painunut viimeisen vuoden aikana yli 600 miljardilla dollarilla ja on nyt vain alle 270 miljardin dollarin. Ja samalla Zuckerberg on itsekin laskennallisesti köyhtynyt yli 70 miljardilla dollarilla.
Mutta vasta tulevaisuus kertoo, oliko Zuckerberg oikeassa vai väärässä visionsa ja sen toteuttamiseksi asettamiensa panosten kanssa.
Facebook changed its name to Meta on this day one year ago.
Since then, the company’s market value has declined by $622 billion. pic.twitter.com/DsCc84ascI
— Jon Erlichman (@JonErlichman) October 28, 2022
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »