Elisan teettämän tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista käyttää matkapuhelintaan 2–5 vuotta. Suurimmalla osalla on niin ikään vanhoja puhelimia lojumassa kotona, vaikka puhelimien asianmukainen kierrätys olisi sekä tietoturva- että vastuullisuusteko.
Elisan tutkimuksessa lähes kolme neljästä (72 %) kertoo käyttävänsä samaa matkapuhelinta 2–5 vuotta. Joka viides (19 %) kertoi puhelimensa käyttöiän olevan tätäkin pidempi.
Elisan tilaama tutkimus toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa sähköisenä kyselynä, ja sen kokonaisvastaajamäärä oli 1 017. Tiedonkeruuaika oli 27.7.-31.7.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin noin ±3 %-yksikköä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Puhelimen käyttöiän pidentäminen on vastuullisuusteko, sillä jokaisen puhelimen valmistamiseen kuluu kallisarvoisia materiaaleja. Tietoturvaan tulee kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä joihinkin puhelinmalleihin tietoturvapäivityksiä ei enää ole saatavilla. Kun puhelin alkaa tulla tiensä päähän, kierrätys kannattaa tehdä asianmukaisesti, jotta kallisarvoiset materiaalit saadaan uusiokäyttöön ja toisaalta puhelin hävitettyä tietoturvallisesti”, Elisan laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Ville Valkama kommentoi.
Tutkimuksessa tiedusteltiin myös, miten suomalaiset kierrättävät puhelimensa. Usein tämä tapahtuu elektroniikkaliikkeen tai elektroniikkakeräyksen kautta, ja näin kierrätyksen hoitaa useampi kuin joka neljäs (27 %) vastaaja. 20 prosenttia vastanneista antaa puhelimen eteenpäin uudelle käyttäjälle.
Joka kolmas vastaajista (34 %) kuitenkin kertoo, ettei kierrätä matkapuhelimiaan ja jopa 75 prosentillla lojuu kotona tarpeeton puhelin, joka voi olla riski.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kun puhelin viedään kierrätykseen tai annetaan eteenpäin seuraavalle käyttäjälle, sisältyy siihen tietoturvariskejä. Puhelin tulisi aina tyhjentää, mutta se kannattaa kierrättää luotettavien tahojen kautta, jotka myös hoitavat kierrätyksen tietoturvallisesti”, jatkaa Valkama.
Elisan, kuten laajasti muidenkin jälleenmyyjien, myymälät ottavat käytettyjä puhelimia vastaan.
Käytetystä puhelimesta voi saada myös hyvitystä.
Elisan arvion mukaan kiinnostus käytettyjä puhelimia kohtaan on kasvussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ihminen on usein itselleen se isoin tietoturvariski, sillä usein yleisimmät tietoturvarikkeet tapahtuvat kun salasanoja ei vaihdeta säännöllisesti tai päivityksiä ladata asianmukaisesti. Lisäksi saatetaan käyttää sovelluksia, joiden tietojenkeruu ja -säilytys on käyttäjälle epäselvää, jolloin on mahdotonta arvioida myöskään käytön riskejä. Toisaalta esimerkiksi kotona lojuva puhelin on helppo hävittää esimerkiksi muuton mukana, jolloin se voi päätyä vieraan käsiin. Päivitysten asentamisen lisäksi puhelin kannattaa suojata tietoturvaohjelmalla, joka hälyttää erilaisista haittaohjelmista ja tietovuodoista. Myös salasanojen hallintaan on tarjolla sovelluksia.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »