Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistajana tunnetulla Meta Platformsilla ei mene nyt hyvin.
Heinä-syyskuussa Metan liikevaihto laski vuodentakaiseen verrattuna 4 prosentilla 27,714 miljardiin dollariin. Samanaikaisesti liiketoiminnan kulut jatkoivat kuitenkin 19 prosentin kasvussa, ja näin Metan liikevoitto romahti 46 prosentilla 5,664 miljardiin dollariin. Liikevoittomarginaali, eli liikevoiton osuus liikevaihdosta, painui 36 prosentista vain 20 prosenttiin. Nettotulos romahti vielä liikevoittoa enemmän 52 prosentilla 4,395 miljardiin dollariin.
Metan heikentyneen taloudellisen tuloksen taustalla vaikuttavat monet tekijät. Yleisen taloustilanteen heikentyminen, muun muassa kiihtyneen inflaation ja sen rapauttaman kuluttajien luottamuksen ja kulutusmahdollisuuksien myötä, näkyy markkinointipanostusten rauhoittumisena, ja mainoksista lähes kaiken liikevaihtonsa keräävän Metan luvuissa tämä näkyy selvästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Valuuttakursseilla on myös vaikutuksensa. Dollarin vahvistuminen merkitsee muun maailman liikevaihdon kääntymistä pienemmäksi määräksi dollareita, ja ilman valuuttakurssimuutoksia Metan liikevaihto olisikin kasvanut 2 prosentilla nyt nähdyn 4 prosentin laskun sijaan.
Enemmän yhtiökohtaisista tekijöistä Metaan vaikuttavat edelleen Applen muutokset, joiden myötä viime vuodesta alkaen käyttäjien on erikseen tarvinnut antaa lupa sovellusten väliselle seurannalle. Moni ei ole näin tehnyt, ja näin iPhone- ja iPad-käyttäjien osalta Meta ei enää pysty seuraamaan sovelluksissaan esitettävän mainonnan tehokkuutta entiseen tapaan. Kun mainosten toimivuus ei käy samalla tavalla ilmi, eivät mainostajat voi niihin enää yhtä mittavasti satsata.
Lisäksi kilpailijoista TikTok on jatkanut vahvassa kasvussa, ja TikTokissa vietetty aika on ainakin osaltaan Metan palveluissa vietetystä ajasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan ilmoittamat sen sovellusten käyttäjämäärät jatkoivat kuitenkin kasvuaan nyt raportoidulla neljänneksellä. Syyskuussa Metan eri palvelujen käyttäjämäärä ylsi keskimäärin 2,93 miljardiin päivässä ja 3,71 miljardiin kuukausitasolla. Kummankin osalta kasvua kertyi 4 prosenttia. Myös Facebookin käyttäjämäärät kasvoivat, 3 prosenttia keskimäärin 1,98 miljardiin päivässä ja 2 prosenttia 2,96 miljardiin kuukausitasolla.
Mainosten näyttökerrat Metan palveluissa kasvoivat vuodentakaisesta 17 prosentilla heinä-syyskuussa, mutta keskimääräinen mainoksesta saatu hinta laski 18 prosentilla.
Heikentyneen taloudellisen kehityksen myötä myös Metalla on jouduttu myöntymään siihen tosiasiaan, että asioita täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen eikä kasvu ole ikuista.
”Lähestymme vuotta 2023 keskittyen priorisointiin ja tehokkuuteen, mikä auttaa meitä navigoimaan nykyisessä ympäristössä ja palaamaan entistä vahvempana yrityksenä”, kommentoi perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hidastuneen liikevaihdon kasvun lisäksi Metan tuloslukuja heikentävät sen valtavat panostukset virtuaali- ja lisätyn todellisuuden (VR ja AR) ja näistä Metan visioissa tulevaisuudessa rakentuvan metaversumin kehitystyöhön.
Heinä-syyskuussakin Metan sovellukset, Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin sisältävä Family of Apps -segmentti, teki yhä vahvasti 9,336 miljardia dollaria liikevoittoa. Samanaikaisesti VR- ja AR-kehityksen sisältävä Reality Labs -segmentti teki 3,672 miljardia dollaria tappiollisen liiketuloksen. Heinä-syyskuussa Reality Labsin liikevaihto oli vain 285 miljoonaa dollaria, ja kulut samanaikaisesti siis lähemmäs 4 miljardia dollaria.
Meta esitteli lokakuussa uudet huippuluokan Quest Pro -virtuaalilasinsa, joiden hinta esimerkiksi Suomessa on 1799,99 euroa. Näistä laseista ei odoteta vielä suurta myyntimenestystä. Nyt tulosjulkistuksen yhteydessä Meta vahvisti, että vuoden 2023 aikana tulossa on myös uusi edullisempi virtuaalitodellisuuslaite.
Vaikka Meta on tekniseltä tasoltaan tällä hetkellä virtuaalitodellisuusmarkkinoiden johtaja, ovat markkinat toistaiseksi pienet – eikä tulevaisuuden kehityksestä tietenkään ole varmuutta. Voi myös olla, että virtuaali- ja lisätty todellisuus on tulevaisuutta, mutta Meta ei lopulta pystykään saavuttamaan niiden markkinoilla havittelemaansa asemaa, jos lopulta kilpailijoiden, kuten Applen ja Googlen strategiat, osoittautuvatkin paremmiksi. Tämä tiedetään vasta monien vuosien päästä. Siihen asti Zuckerberg lyö kuitenkin toistakymmentä miljardia dollaria vuositasolla vetoa sen puolesta, että Meta syntyvät markkinat pystyy lopulta valtaamaan. Heikkenevän taloustilanteen ja TikTokin kasvun hidastaman ydinliiketoiminnan kasvun aikana tämä käy kalliiksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Keskiviikkoiltana Suomen aikaa tapahtuneen tulosjulkistuksen jälkeisessä pörssin jälkikaupankäynnissä Metan osakekurssi päätyi lähes 20 prosentin laskuun. Kuluvan vuoden aikana Metan osakekurssi on nyt laskenut lähemmäs 70 prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »