Apple on julkaissut 24. syyskuuta päättyneen vuosineljänneksen tuloksensa. Applelle kyse oli sen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden 2022 viimeisestä neljänneksestä.
Vuodentakaiseen vertailukauteen nähden Applen liikevaihto kasvoi syyskuun vuosineljänneksellä 8,1 prosenttia 90,146 miljardiin dollariin, liikevoitto nousi 4,7 prosenttia 24,894 miljardiin dollariin ja nettotulos nousi niukasti 0,8 prosenttia 20,721 miljardiin dollariin. Osakekohtaista tulosta Apple teki 1,29 dollaria verrattuna vuodentakaiseen 1,24 dollariin. Liikevaihto ja osakekohtainen tulos olivat nyt ennätyksellisiä Applen syyskuun raportointineljännesten osalta.
Analyytikot odottivat Applelta keskimäärin 88,9 miljardin dollarin liikevaihtoa ja 1,27 dollarin osakekohtaista tulosta, joten näiltä osin Apple ylitti hienoisesti odotukset. Sijoittajien ensireaktio Applen tulosnumeroihin oli kuitenkin kaksijakoinen, sillä pörssin jälkikaupankäynnissä tulosjulkistuksen jälkeen osakekurssi pyöri pääasiassa niukasti prosentin tai parin laskussa ja välillä plussallakin. Kaikkiaan reaktio oli mitäänsanomaton verrattuna monien muiden suurten teknologiayhtiöiden tulosjulkistusten jälkeen viime aikoina nähtyihin rajuihin kurssireaktioihin, pääsiassa alaspäin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka Applen liikevaihto kasvoi yli 8 prosentilla, osaltaan liikevaihdon kasvua on vähentänyt Yhdysvaltojen dollarin voimakas vahvistuminen useimpia muita valuuttoja vastaan. Applen mukaan ilman valuuttakurssimuutoksia liikevaihto olisi kasvanut 14 prosentilla.
Apple toi nyt raportoidun neljänneksen aikana saataville uusista iPhone-puhelimista iPhone 14:n, iPhone 14 Pron ja iPhone 14 Pro Maxin 16. syyskuuta alkaen, kun iPhone 14 Plus tuli saataville vasta myöhemmin 7. lokakuuta.
16. syyskuuta saataville tulivat myös 2. sukupolven Apple Watch SE sekä Apple Watch Series 8, kun taas Apple Watch Ultra ja 2. sukupolven AirPods Pro -kuulokkeet tulivat saataville 23. syyskuuta alkaen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin neljänneksen aikana heinäkuussa saataville tuli myös uusi M2:lla varustettu MacBook Air. Lisäksi sen rinnalla julkistettu 13 tuuman MacBook Pro M2:lla ehti saataville aiemmin juuri edellisen raportointineljänneksen lopussa.
”Tämän vuosineljänneksen tulos heijastaa Applen sitoutumista asiakkaisiimme, innovaatioiden tavoittelemiseen ja maailman jättämiseen paremmaksi paikaksi”, hehkutti Applen toimitusjohtaja Tim Cook. ”Suunnatessamme lomakauteen kaikkien aikojen tehokkaimmalla mallistollamme, johdamme arvojemme mukaisesti kaikkea toimintaamme ja jokaista tekemäämme päätöstä. Olemme syvästi sitoutuneita suojelemaan ympäristöä, turvaamaan käyttäjien yksityisyyden, parantamaan saavutettavuutta ja luomaan tuotteita ja palveluita, jotka voivat vapauttaa ihmiskunnan täyden luovan potentiaalin.”
Vahva iPhone- ja erityisesti Mac-myynti, iPad-myynti laskussa ja palvelujen kasvu hidastui merkittävästi
Tänä vuonna uudet iPhonet tulivat saataville viime vuotta varhaisemmassa vaiheessa, joten niiden myyntiä ehti kirjautua enemmän nyt raportoidun neljänneksen lukuihin kuin vertailukaudella viime vuonna. Uusista iPhoneista iPhone 14 Pro -huippumallien kysyntä on osoittautunut vahvaksi, iPhone 14:n ja iPhone 14 Plussan puolestaan heikommaksi.
Applen eri laitteista iPhone-myynti nyt raportoidulla syyskuussa päättyneellä vuosineljänneksellä ylsi 9,7 prosentin kasvulla 42,626 miljardiin dollariin. Mac-myynti kasvoi vahvasti 25,4 prosenttia 11,508 miljardiin dollariin, kun taas iPad-myynti laski 13,1 prosenttia 7,174 miljardiin dollariin. Applen puettavat ja kodin laitteet sekä lisävarusteet sisältävän segmentin myynti nousi 9,8 prosenttia 9,650 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mac-myynnin yli neljänneksen kasvua kaikkien aikojen ennätykseen selittävät osaltaan vuoden alkupuoliskon Kiinan koronasuluista syntyneet tuotantovaikeudet, joiden helpottamisen jälkeen Apple kiri kiinni patoutunutta kysyntää. Lisäksi myyntiä tukivat toki tuoteuutuudet, erityisesti uusi MacBook Air.
Applen toimitusjohtaja Tim Cookin mukaan puolijohdepula yleisesti ei myöskään enää vaikuttanut merkittävästi heikentävästi Applen suoriutumiseen syyskuun neljänneksellä.
Applen Palvelut-segmentin liikevaihdon kasvuvauhti hidastui merkittävästi viimeaikaiselta tasoltaan ja oli nyt vain 5,0 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna 19,188 miljardin dollarin liikevaihdolla. Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista sekä Googlen maksamasta korvauksesta oletushakukoneena toimimisesta Applen laitteissa Applen omista palveluista, kuten iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade ja Apple Pay, tulevien tuottojen lisäksi.
Apple kertoi sen asiakkailla olleen raportoidun syyskuun neljänneksen lopussa 900 miljoonaa eri maksullista tilausta Applen kautta yhteenlaskettuna sen omiin palveluihin ja muiden kehittäjien App Store -sovelluksiin sekä sisältöihin. Määrä on noussut noin 40 miljoonalla kesäkuun 860 miljoonasta ja 155 miljoonalla vuodentakaisesta 745 miljoonasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei enää nykyisin kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Apple lopetti iPhone-, iPad- ja Mac-toimitusmäärien raportoinnin loka-joulukuusta 2018 lähtien.
Applen laitemyynnin bruttokate oli nyt 34,6 prosenttia ja palvelujen 70,5 prosenttia. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokate oli 42,3 prosenttia pysyen käytännössä ennallaan vuodentakaiseen verrattuna.
”Ennätykselliset syyskuun vuosineljänneksen tuloksemme osoittavat edelleen kykymme toimia tehokkaasti huolimatta haastavasta ja epävakaasta makrotalouden ympäristöstä”, kommentoi Applen talousjohtaja Luca Maestri. ”Jatkoimme investointeja pitkän aikavälin kasvusuunnitelmiimme, keräsimme yli 24 miljardia dollaria liiketoiminnan kassavirtaa ja palautimme osakkeenomistajillemme yli 29 miljardia dollaria vuosineljänneksen aikana. Ekosysteemimme vahvuus, vertaansa vailla oleva asiakasuskollisuus ja ennätyksellinen myynti vauhdittivat aktiivisen asennetun laitekannan uuteen kaikkien aikojen ennätykseen. Tämä vuosineljännes päätti Applen osalta toisen ennätysvuoden, jolloin liikevaihto kasvoi yli 28 miljardia dollaria ja liiketoiminnan kassavirta 18 miljardia dollaria viime vuoteen verrattuna”, vertaili talousjohtaja Maestri päättynyttä Applen tilikautta edelliseen.
Maantieteellisesti Applen liikevaihto kasvoi syyskuun neljänneksellä 8,1 prosenttia Amerikoissa, 9,6 prosenttia Euroopassa, 6,2 prosenttia Kiinassa ja 22,7 prosenttia Kiinan ja Japanin ulkopuolisella Aasian ja Tyynenmeren alueella. Japanissa myynti laski 4,9 prosenttia.
Kassassa Applella oli rahana ja sijoituksina raportointineljänneksen lopussa 169,109 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 49,040 miljardia dollaria.
Kuluvalle neljännekselle Apple ei antanut yksityiskohtaista liikevaihto-ohjeistusta, mutta odottaa osittain hieman hidastuvaa kysyntää ja liikevaihdon kasvun jäävän pienemmäksi kuin nyt raportoidulla syyskuun neljänneksellä johtuen valuuttakurssimuutoksista, Mac-myynnin vahvasta vertailukaudesta ja Palvelut-segmenttiin kohdistuvista yleisen taloustilanteen vaikutuksista. Bruttokatteen Apple odottaa osuvan 42,5-43,5 prosenttiin verrattuna vuotta aiempaan 43,8 prosenttiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »