Microsoft haluaa perustaa mobiilipelikaupan haastaakseen Applen ja Googlen. Hyväksyntää odottavalla jättikaupalla on kuitenkin olennainen rooli suunnitelman toteutumisessa.
Microsoft yllätti alkuvuodesta ilmoittamalla ostavansa pelifirma Activision Blizzardin peräti 68,7 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla. Kauppaa on sittemmin syynätty tarkasti esimerkiksi PlayStation-valmistaja Sonyn huolestuttua kilpailuasetelman vääristymisestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Activision Blizzard vastaa Call of Dutyn kaltaisista, erittäin suosituista pelisarjoista, joiden Sony pelkää muuttuvan Xboxin yksinoikeuksiksi. Vaikka joidenkin maiden viranomaiset ovat jo hyväksyneet kaupan, on Isossa-Britanniassa vaadittu Microsoftilta tarkempaa selontekoa tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Microsoft lähetti viranomaisille selonteon, jossa se paljasti suunnittelevansa omaa mobiilipelikauppaa.
”Yrityskauppa parantaa Microsoftin mahdollisuuksia luoda seuraavan sukupolven pelikauppa, joka toimii useilla eri laitteilla, myös mobiilialustalla, Activision Blizzardin sisällön lisäämisen myötä”, Microsoft perustelee.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Asiasta uutisoivan The Vergen mukaan Microsoft järkeilee, että Activision Blizzardin tunnetut nimikkeet rohkaisisivat käyttäjiä kokeilemaan kokonaan uutta mobiilipelipuotia, jolla ohjelmistojätti haluaa haastaa Applen ja Googlen kauppapaikat.
Microsoftin pelijohtaja Phil Spencer kertoi Protocol-verkkolehden mukaan jo vuonna 2020, että yhtiö näkyy Applen ja Googlen olevan pääasiallisia kilpailijoitaan pelialalla. Sony ja Nintendo, perinteiset konsolivalmistajat, eivät enää ole Microsoftin silmissä niin olennaisia, Spencer perusteli.
Mikäli Activision Blizzard -kauppa toteutuu, saattaa Microsoft tulevaisuudessa avata oman mobiilipelikauppansa. Nähtäväksi jää, kuinka se pärjää App Storelle ja Google Playlle.
Microsoft julkaisi aiemmin kuvaajan, joka ilmentää mobiilipelien tärkeyttä markkinoilla. Koko pelialan liikevaihto on vuositasolla noin 169 miljardia euroa, josta mobiilipelien osuus on lähes 88 miljardia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »