Netflix ylitti vaihteeksi heinä-syyskuun vuosineljänneksellä ennusteensa ja markkinaodotukset kasvullaan.
Netflixin liiketoiminnan kehitykselle vuosi 2022 on ollut vaihteleva. Esimerkiksi alkuvuonna tammi-maaliskuussa Netflixin tilaajamäärä laski ensi kerran sitten vuoden 2011, osin palvelun Venäjällä sulkeutumisen takia, ja sijoittajat pettäneet uutiset syöksivät osakekurssin yli 25 prosentin romahdukseen huhtikuussa tulosjulkistuksen jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt puolestaan markkinat ottivat Netflixin odotettua paremmat kasvuluvut ilolla vastaan, ja yhtiön osakekurssi nousi myöhään tiistai-iltana Suomen aikaa julkaistujen numeroiden jälkeen yli 14 prosenttia pörssin jälkikaupankäynnissä.
Netflix kasvatti heinä-syyskuussa maksavien tilaajiensa määrää 2,4 miljoonalla, kun se oli ennustanut edellisen tulosjulkistuksen yhteydessä 1,0 miljoonan kasvua tilaajamääräänsä. Syyskuun lopussa Netflixillä oli 223,09 miljoonaa tilaajaa. Kasvusta valtaosa tuli nyt Aasian ja Tyynenmeren alueelta.
”Haastavan ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen uskomme, että olemme kasvun uudelleen kiihtymisen polulla”, Netflixin katsauksessa todetaan. ”Tärkeintä on miellyttää jäseniä. Siksi olemme aina keskittyneet katselukilpailun voittamiseen joka päivä. Kun sarjamme ja elokuvamme innostavat jäseniämme, he kertovat siitä ystävilleen, ja sitten useammat ihmiset katsovat, liittyvät ja pysyvät mukanamme.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta 5,9 prosentilla 7,926 miljardiin dollariin heinä-syyskuussa. Liikevoitto painui kuitenkin 12,6 prosentilla 1,533 miljardiin dollariin kannattavuuden liikevoittomarginaalilla mitattuna laskettua 23,5 prosentista 19,3 prosenttiin. Myös nettotulos laski hieman 1,398 miljardiin dollariin.
Netflixin liikevaihdon kehitystä on viime ajat jarruttanut dollarin vahvistuminen. Heinä-syyskuussa ilman valuuttakurssien muutoksia liikevaihto olisi kasvanut 13 prosentilla verrattuna toteutuneeseen 6 prosenttiin.
Kuluvan vuoden viimeisen neljänneksen aikana Netflix odottaa 4,5 miljoonan tilaajan lisäystä. Tämä on myös viimeinen kerta, kun Netflix kertoo ennusteestaan tilaajamäärän kehityksestä. Jatkossa se aikoo ohjeistuksena kertoa vain arvionsa tulevasta liikevaihdosta ja tuloksesta.
Luopuminen tilaajamäärän kehittymisen ohjeistamisesta markkinoille kuvastaa osaltaan Netflixin muutosta. Tähän asti tilausmaksuista liikevaihtonsa kerännyt Netflix on tuomassa ensimmäisillä markkinoilla 3. marraskuuta alkaen tarjolle mainoksia sisältävän edullisemman tilausvaihtoehdon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muuten Netflix suunnittelee puuttuvansa Netflix-tilien salasanojen jakamiseen ensi vuodesta alkaen, tuoden tarjolle mahdollisuuden tilauksen maksulliseen jakamiseen kotitalouden ulkopuolelle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »