Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset jatkoivat vuodentakaiseen verrattuna laskusuunnassa myös heinä-syyskuussa 2022, kertovat tutkimusyhtiö Canalysin alustavat tilastot.
Älypuhelintoimitukset ovat laskeneet tänä vuonna toistaiseksi jokaisen vuosineljänneksen aikana vuotta aiemmasta. Heinä-syyskuussa toimitukset laskivat 9 prosentilla viime vuoden heinä-syyskuusta.
Taustalla myös älypuhelinmarkkinan haasteissa on yleisesti heikentynyt taloustilanne, kiihtynyt inflaatio ja sen myötä rapautunut kuluttajaluottamus. Vähentyneet kuluttamiseen vapaat tulot ja luottamuksen heikentyminen on johtanut harkinnanvaraisten ostojen harventumiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tutkimusyhtiö Canalys odottaa markkinoiden vaisun kehityksen jatkuvan vielä ainakin 6-9 kuukauden ajan.
”Älypuhelinmarkkinat reagoivat voimakkaasti kuluttajien kysyntään, ja valmistajat sopeutuvat nopeasti ankariin liiketoimintaolosuhteisiin”, kommentoi Canalysin analyytikko Amber Liu. ”Useimmille valmistajille ensisijaisena tavoitteena on vähentää varastojen kertymisen riskiä kysynnän heikkenemisen vuoksi. Valmistajilla oli huomattavia varastoja heinäkuussa, mutta ulosmyynti parani vähitellen syyskuusta lähtien aggressiivisten alennusten ja kampanjoiden ansiosta”, Liu jatkaa.
Älypuhelinvalmistajista Samsung säilytti selvän markkinajohtajuutensa ja vahvisti markkinaosuuttaan 22 prosenttiin. Canalysin mukaan Samsungin älypuhelinten myyntiä edistettiin neljänneksen aikana merkittävästi kampanjoilla varastojen purkamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurimmista TOP5-älypuhelinvalmistajista ainoastaan Apple onnistui tutkimusyhtiö Canalysin tilastojen mukaan kasvattamaan toimituksiaan vuodentakaisesta, minkä myötä sen markkinaosuus nousi merkittävästi 15 prosentista vuotta aiemmin nyt 18 prosenttiin.
Xiaomi ylsi kolmanneksi suurimmaksi älypuhelintoimituksissa edelleen 18 prosentin markkinaosuudella, kun Oppon ja Vivon markkinaosuudet olivat 10 ja 9 prosenttia.
Markkinoiden kehitys ei vielä vaikuta järin optimistiselta.
”Koska kysyntä ei osoita paranemisen merkkejä vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä ja vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla, valmistajien on edettävä varovaisilla tuotantoennusteilla toimitusketjun kanssa ja tehtävä tiivistä yhteistyötä kanavien kanssa markkinaosuuden vakauttamiseksi”, toteaa Canalysin analyytikko Sanyam Chaurasia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Myyntisesongin alkaessa ostostaan lykänneet kuluttajat odottavat suuria tarjouksia ja kaupanpäälliskampanjoita sekä merkittäviä hinnanalennuksia vanhemman sukupolven laitteissa. Edellisen vuoden vahvaan kysynnän ajanjaksoon verrattuna vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä on odotettavissa hidasta, mutta tasaista sesonkimyyntiä. Tulevaa neljännestä on kuitenkin liian aikaista nähdä todellisena käännekohtana markkinoiden elpymiselle.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »