Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistava Meta Platforms taipuu lopulta oikeudellisen tappion jälkeen Ison-Britannian kilpailuviranomaisen tahtoon ja tulee myymään pois vuonna 2020 ostamansa GIF-palvelu GIPHYn.
”Olemme pettyneitä CMA:n päätökseen, mutta hyväksymme tämänpäiväisen tuomion viimeisenä sanana asiassa. Teemme tiivistä yhteistyötä CMA:n kanssa GIPHYn myymiseksi”, kommentoi Metan edustaja muun muassa The Vergelle. Meta tulee luopumaan GIPHYstä kokonaisuudessaan maailmanlaajuisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ison-Britannian kilpailuviranomainen CMA (Competition and Markets Authority) aloitti tutkintansa kaupasta alun perin kesäkuussa 2020 ja kertoi vaatimuksestaan GIPHYn myymisestä pois marraskuun lopulla 2021. Sittemmin Meta valitti asiasta oikeuteen, mutta nyt tulleen oikeuden päätöksen mukaan Metan esiin nostamasta kuudesta kohdasta se epäonnistui viiden osalta osoittamaan kantansa.
Facebook osti GIPHYn raportoidusti jopa 400 miljoonalla dollarilla.
Meta kertoi aiemmin suunnittelevänsa Instagramin ja GIPHYn integraatiota. Tutkintansa yhteydessä kilpailuviranomainen antoi kesäkuussa 2020 rutiininomaisen määräyksen, joka kieltää tutkinnan alla olevaa yritystä sen aikana integroimasta ostamaansa kohdetta ja jatkamaan toimintaa, kuten kauppaa ei olisi vielä tehtykään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
GIPHYllä on ollut käytännössä vain yksi merkittävä kilpailija, Googlen omistama Tenor. Mikäli Meta alkaisi sulauttaa GIPHyn Instagramiin ja muihin palveluihinsa, voisi GIF-valikoima muissa palveluissa supistua merkittävästi. Kilpailuviranomaisen mukaan tämä voisi ajaa käyttäjiä Metan palveluihin, joilla on jo hallitseva markkina-asema.
Ison-Britannian kilpailuviranomaisen mukaan Facebookin GIPHY-ostos on omiaan vähentämään kilpailua sosiaalisen median alustojen välillä ja diili olisi poistanut GIPHYn potentiaalisen haastajan asemasta mainosmarkkinoilta. Kilpailuviranomaisen mukaan GIPHY oli kehittämässä omia mainosratkaisujaan ennen kauppaa.
”Tämä diili vähentäisi merkittävästi kilpailua kahdella markkina-alueella”, CMA:n riippumattoman tutkintapaneelin puheenjohtaja Stuart McIntosh kommentoi tiedotteessa. ”Se on jo johtanut mahdollisen haastajan poistamiseen Ison-Britannian näyttömainosmarkkinoilta ja samalla antanut Metalle mahdollisuuden kasvattaa edelleen merkittävää markkinavoimaansa sosiaalisessa mediassa. Ainoa tapa ratkaista tämä on myymällä Giphy.”
Loppuvuodesta 2021 kilpailuviranomainen CMA lätkäisi tuolloin vielä Facebookina tunnetulle yhtiölle myös yhteensä 50,5 miljoonan punnan eli tuolloin vajaan 58,5 miljoonan euron sakot, koska Facebook ei kilpailuviranomaisen näkemyksen mukaan noudattanut riittävällä laajuudella sille annettua määräystä liittyen Facebookin vuonna 2020 tekemään GIPHY-yritysostoon. Osana prosessia kilpailuviranomainen vaati Facebookilta säännöllisiä päivityksiä, joissa sen piti kertoa määräyksen noudattamisesta. CMA:n mukaan Facebook on kuitenkin merkittävällä tavalla rajoittanut näiden päivitysten laajuutta huolimatta toistuvista varoituksista, mikä johti mittaviin sakkoihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »