Facebookista Meta Platformsiksi nimensä viime vuonna muuttanut yhtiö panostaa virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta rakentuvan tulevaisuuden metaversumivisionsa rakentamiseen hurjalla tavalla jopa yli 10 miljardia dollaria vuosittain, mutta toistaiseksi tulokset ovat vähäisiä.
Meta on kyllä johtavassa asemassa virtuaalitodellisuuden markkinoilla, jotka kuitenkin toistaiseksi ovat pienet. Nyt Wall Street Journal (WSJ) on paljastunut raportissaan käsiinsä saamiin asiakirjoihin perustuen Metan virtuaalimaailman käyttäjälukuja, jotka ovat erittäin vähäisä.
Metan lippulaivapalvelu on Horizon Worlds, joka on kokoelma erilaisia virtuaalimaailmoja. WSJ:n käsiinsä saamien tietojen mukaan Meta oli asettanut tavoitteeksi alun perin saavuuttaa Horizon Worldsilla tämän vuoden loppuun mennessä yli 500 000 käyttäjää kuukausitasolla, mutta viime viikkoina tavoitetta alennettiin 280 000 käyttäjään. Asiakirjojen mukaan nykyisellään käyttäjämäärä on alle 200 000.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Horizon Worldsilla on suuria haasteita pitää kiinni sitä kokeilevista käyttäjistä: paljastuneiden tietojen mukaan enemmistö Horizon Worldsia kokeilevista käyttäjistä ei palaa sovellukseen enää seuraavana kuukautena, ja käyttäjäkunta on ollut tasaisesti laskussa keväästä alkaen.
Horizon Worlds koostuu erillisistä virtuaalisista tiloista, eli maailmoista, joihin käyttäjät voivat liittyä digitaalisilla avatar-hahmoillaan. Virtuaalimaailmoja on tarjolla lukuisilla eri teemoilla, ja niitä on mahdollista luoda lisää Metan työkaluilla. Käyttäjiä virtuaalimaailmoissa vierailee kuitenkin vähänlaisesti.
WSJ:n paljastamien tietojen mukaan vain 9 prosenttia eri Horizon Worlds -maailmoista, eli tiloista, on ikinä kerännyt yli 50 ihmistä. Useimmissa ei vierailla lainkaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
WSJ:lle Metan edustaja puolusteli yhtiön metaversumipanostuksia toteamalla niiden alusta asti olleen tarkoitettu monivuotiseksi projektiksi ja sen tekevän jatkuvan kehitystyön myötä parannuksia. Metan edustajan mukaan on helppoa olla kyyninen metaversumin suhteen, mutta yhtiön uskovan sen olevan osa tietojenkäsittelyn tulevaisuutta.
Metan syksyllä 2020 julkaistut Quest 2 -virtuaalilasit ovat myyneet moninkertaisesti edeltäjäänsä verrattuna, mutta myös niiden osalta haasteena on lasit hankkineiden ostajien kiinnostuksen ylläpitäminen. Monilla virtuaalilasit näyttävät jääneen unholaan alkuinnostuksen jälkeen.
WSJ:n käsiinsä saamien asiakirjojen mukaan Quest-laitteiden niin sanottu retentioaste, eli aktiivista käyttöä jatkavien käyttäjien osuus koko joukosta, on laskenut jokaisena kolmena viimeisenä vuotena. Lähteiden mukaan peräti yli puolta Quest-laitteista ei käytetä enää kuuden kuukauden jälkeen niiden ostamisesta.
Osittain ongelma on Metan virtuaalimaailmojen huonossa toiminnassa ja bugisuudessa. Hiljattain raportoitiin myös, että Metan Horizon Worlds on niin virheitä täynnä ja huono käyttää, etteivät edes Metan omat työntekijät viitsi käyttää sitä toivotuissa määrin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
WSJ:n raportti kertookin Metan viime kuussa asettaneen Horizon-tiimin ”lockdowniin”, joka tarkoittaa taukoa uusien ominaisuuksien esittelyssä, kunnes käyttäjäkokemusta on pystytty parantamaan muun muassa bugeja vähentämällä ja muihin käyttäjien raportoimiin epäkohtiin puuttumalla.
Lisäksi ongelma Horizon Worldsissa on myös yksinkertaisesti se, etteivät muut käytä sitä. Virtuaalimaailmatkin ovat kolkkoja paikkoja, jos niissä ei ole ketään muuta. Meta on rakentanut metaversumivisiotaan erityisesti sosiaalisen yhteydenpidon varaan, mutta ainakin tällä hetkellä tämä näyttää vielä väärältä ratkaisulta.
11. lokakuuta Meta julkisti uudet huippuluokan Quest Pro -virtuaalilasinsa, jotka maksavat 1 799,99 euroa. Moninkertaisesti Quest 2:ta kalliimmat lasit ovat suunnattu erityisesti sovelluskehittäjä- ja yrityskäyttöön. Myös yrityskäytön osalta Metan visioissa keskeistä on nimenomaan yhteydenpito.
Metan sisälläkin kerrotaan olevan erimielisyyttä siitä, pitäisikö yhtiön metaversumifouksen olla peleissä vai sosiaalisessa yhteydenpidossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi pelit ovat virtuaalitodellisuuden lupaavin osa-alue, mutta some- ja viestintäpalveluistaan Facebookista, Instagramista ja WhatsAppista tunnetulle Metalle laaja-alaisemmat panostukset yhteisöllisyyteen ovat toki myös luontaisia.
Metan osalta virtuaalitodellisuuden kilpailutilanne tulee kokemaan merkittäviä muutoksia lähiaikoina, kun Applen odotetaan tulevan mukaan markkinoille ensimmäisellä omalla virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laitteellaan vuoden 2023 aikana. Applen virtuaalilaseista on odotettu korkeahintaisia ja tämän takia mahdollisesti rajatulle kohderyhmälle suunnattua tuotetta, mutta samanaikaisesti Applen mukaantulon on odotettu kuitenkin nostavan kiinnostukseen virtuaalitodellisuuteen ja sen sovelluksiin aivan uudelle tasolle.
Applen lähtökohta voi kuitenkin olla varsin erilainen kuin Metalla. Applen laitteen toimintojen on raportoitu keskittyvän pelaamiseen, median kuluttamiseen sekä viestintään. Yhteydenpito olisi siis läsnä myös Applen tuotteessa, mutta ennakkotietojen mukaan se ei kuitenkaan välttämättä rakentuisi Metan tapaisten virtuaalimaailmojen ja metaversumivision varaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »