Netflix on kertonut yksityiskohdat uudesta, mainoksia sisältävästä tilausmuodostaan, jonka se julkaisee ensimmäisillä markkinoilla marraskuun alussa, useimmissa maissa 3. marraskuuta.
Mainosten tulo osaksi Netflixiä on merkittävä suunnanmuutos palvelulle, joka on pitkään toiminut ilman niitä. Käyttäjämäärän kasvun hiipuminen tai jopa kääntyminen laskuun on kuitenkin osaltaan saanut Netflixin muuttamaan suunnitelmiaan. Osin mainosrahoitteisena palvelu on mahdollista tarjota edullisemmin kuin muutoin on mahdollista, ja näin houkutella lisää asiakkaita Netflixin pariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Englanniksi Netflixin uuden tilausmuodon nimi on Basic with Ads. Se tarjoaa 720p-tarkkuuden, johon Netflix samalla päivittää muutenkin edullisimman Basic- eli Perus-tilauksensa, joka tähän asti on tarjonnut vain 480p-tarkkuuden.
Marraskuun alussa Netflixin mainoksia sisältävä tilausmuoto tulee saataville Yhdysvalloissa, Australiassa, Brasiliassa, Etelä-Koreassa, Japanissa, Kanadassa, Meksikossa sekä Euroopassa Espanjassa, Italiassa, Ranskassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Julkaisu tapahtuu 1. marraskuuta Kanadassa ja Meksikossa ja 3. marraskuuta pääosin muissa maissa, mutta vasta 10. marraskuuta Espanjassa.
Mainoksia sisältävän tilauksen hinta vaihtelee maittain ollen esimerkiksi Yhdysvalloissa 6,99 dollaria kuukaudessa. Euroopassakin palvelun hinnassa on euroissa eroja sen ollessa Saksassa vain 4,99 euroa, Espanjassa ja Italiassa 5,49 euroa sekä Ranskassa 5,99 euroa kuukaudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Yhdysvalloissa mainoksettoman Netflix Basic -tilauksen hinta on 9,99 dollaria kuukaudessa, joten mainoksia sisältävä tilaus tarjoaa noin 30 prosentin matalamman hinnan.
Vertailun vuoksi mainittakoon myös, että Suomessa Netflixin tällä hetkellä edullisin Basic- eli Perus-tilaus maksaa 7,99 euroa kuukaudessa.
Netflixin mukaan sen uudessa tilausmuodossa mainoksia tulee näkymään 4-5 minuutin edestä tunnin sisällön katselua kohden. Mainoksia esitetään sekä ennen katseltavaa sisältöä että mainostaukoina sen aikana. Yksittäisen mainoksen kesto on 15-30 sekuntia.
Mukana mainoksia sisältävässä Netflix-tilauksessa ei ole aivan kaikkea samaa sisältöä kuin muuten Netflixissä johtuen puuttuvista sisältöoikeuksista, joiden osalta Netflix kertoo käyvänsä neuvotteluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin mainostilauksen käyttäjillä ei myöskään ole mahdollisuutta tallentaa sisältöjä katseltavaksi offline-tilassa.
Liiketoiminnallisesti Netflixille laajentuminen mainosmyyntiin on merkittävä laajennus. Netflixin mukaan alkuvaiheessa sen tarjoamat mainospaikat on myyty kiintein hinnoin, ja jo sadat mainostajat ovat ostaneet valtaosan alkuvaiheen mainosinventaarista. Mainosteknologiassa ja -myynnissä Netflixin kumppanina on Microsoft.
Muista suoratoistopalveluista myös Disney+:sta on tulossa tarjolle mainoksia sisältävä tilausmuoto 8. joulukuuta. Aluksi Yhdysvalloissa tarjolle tuleva Disney+:n mainoksia sisältävä versio tulee tarjolle samalla 7,99 dollarin hinnalla, jolla aiemmin oli tarjolla mainokseton tilaus, jonka hinta nousee samalla 38 prosentilla 10,99 dollariin kuukaudessa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »