Nokia-puhelinyhtiö HMD Global on nimittänyt uudeksi markkinointijohtajakseen Lars Silberbauerin.
Silberbauer seuraa tehtävässä Stephen Tayloria, joka on päättänyt jättää yhtiön. Taylor toimi HMD Globalin markkinointijohtajana vain reilun parin vuoden ajan keväästä 2020 alkaen.
HMD Globalin uusi markkinointijohtaja Lars Silberbauer on työskennellyt viimeksi joulukuusta 2020 alkaen Kansainvälisen olympiakomitean globaalina brändistä, markkinoinnista ja digitaalisuudesta vastaavana johtajana. Ennen tätä hän työskenteli Viacom-mediayhtiön palveluksessa MTV Digital Studiosin johtajana reilun parin vuoden ajan sekä useammissa eri tehtävissä LEGO Groupissa yli seitsemän vuoden ajan, viimeisimpänä digitaalisuudesta vastaavana johtajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Silberbauerilla on näin ollen laaja markkinointi-, media- ja sosiaalisen median kokemustausta, muttei lainkaan kokemusta älypuhelin- tai mobiilialalta.
”Olen innoissani siitä, että pääsen liittymään HMD Globaliin näin jännittävään aikaan. Olemme juuri lanseeranneet mullistavan uuden tilauspalvelu Circularin, jonka tavoitteena on muuttaa tapaa, jolla suhtaudumme puhelimen omistamiseen, sekä luoneet historiamme kaikkein ympäristöystävällisimmät puhelimet. Odotan innolla, että pääsen tukemaan liiketoimintaa uutuuksien käyttöönotossa ja työskentelemään tiimien kanssa löytääkseni lisää tapoja tuoda laadukasta mobiiliteknologiaa ja -palveluita kuluttajillemme ympäri maailmaa”, Silberbauer itse kommentoi.
Silberbauer vastaa HMD Globalin brändimarkkinoinnista ja kaupallisista strategioista koko Nokian älypuhelinten, matkapuhelinten, tablettien ja lisävarusteiden tuotevalikoimassa sekä HMD Globalin kuluttaja- ja yrityspalveluissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
HMD Globalin nyt jättäneen markkinointijohtaja Stephen Taylorin aikana HMD Global muun muassa uudisti Nokia-älypuhelinten nimeämisjärjestelmän ja nosti vastuullisuuden sekä ympäristöystävällisyyden entistä vahvemmin esiin markkinoinnissa sekä tuotteiden asemoinnissa.
HMD Globalin liiketoiminta kääntyi Taylorin kaudella myös takaisin kasvuun ja samalla kannattavaksi haastavampien aikojen jälkeen. Viime vuonna HMD Global kasvatti liikevaihtoaan edellisvuodesta noin 17 prosentilla 1,4 miljardiin euroon ja teki ensi kertaa koko vuodelta voitollisen liiketuloksen. Liikevaihto älypuhelinten myynnistä kasvoi viime vuonna peräti 41 prosentilla.
Maailmanlaajuisesti HMD Global ei lukeudu suurimpien älypuhelinvalmistajien joukkoon, mutta peruspuhelimissa yhtiön markkinaosuus on toiseksi suurin maailmanlaajuisesti. Tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin mukaan HMD Global toimitti viime vuonna 15 miljoonaa älypuhelinta ja sen markkinaosuus oli reilun prosentin yhteensä 1,4 miljardin älypuhelimen markkinoilla.
HMD Global on kertonut viimeksi elokuussa 2020 nostaneensa rahoitusta, tuolloin 230 miljoonaa dollaria eli vajaat 200 miljoonaa euroa. Rahoituskierrokseen osallistui sijoittajina joukko HMD Globalin tärkeimpiä globaalisti toimivia strategisia kumppaneita, kuten Google, Qualcomm sekä myös Nokia Technologies.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
HMD Globalilla on vuoden 2016 lopulta alkanut kymmenvuotinen yksinoikeussopimus Nokia-brändin käytöstä puhelimissa ja tablettilaitteissa.
Päivitetty kello 13.24: Lisätty Silberbauerin kommentti.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »