Tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin mukaan maailmanlaajuisilla premium-älypuhelinmarkkinoilla myytyjen älypuhelinten keskihinta nousi uuteen toisen vuosineljänneksen ennätykseensä huhti-kesäkuussa 2022.
Counterpoint määrittelee premium-älypuhelimeksi tukkumyyntihinnaltaan yli 400 dollarin älypuhelimet. Tutklimusyhtiön tilastot kertovat premium-älypuhelinten keskimääräisen myyntihinnan nousseen 8 prosentilla vuodentakaisesta 780 dollariin. Keskihinnan nousua selittää erityisesti yli 1 000 dollarin hintaisten älypuhelinten 94 prosentin myynnin kasvu. Applen myynti kasvoi tässä hintaluokassa peräti 114 prosentilla.
Premium-älypuhelinten myynti kehittyi älypuhelinten kokonaismarkkinaa nopeammin jo yhdeksännen peräkkäisen vuosineljänneksen ajan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Mielenkiintoista on, että tämä trendi ultra-premium-markkinoilla on nähtävissä kaikkialla inflaatiopaineista huolimatta. Tämä johtuu siitä, että nykyiset taloudelliset haasteet eivät vaikuta varakkaisiin kuluttajiin. Näin ollen viimeaikaisesta makrotalouden heikentymisestä ovat kärsineet alhaisen ja keskihintaluokan segmentit, kun taas korkean hinnan segmentti näyttää edelleen vakaalta, mikä nostaa keskimääräisiä hintatasoja entisestään”, kommentoi Counterpoint Researchin seniorianalyytikko Varun Mishra.
Kappalemääräinen myynti tosin laski 8 prosentilla huhti-kesäkuussa yli 400 dollarin premium-puhelintenkin segmentissä samalla, kun koko älypuhelinmarkkina laski 12 prosentilla.
Apple hallitsee premium-älypuhelinten markkinoita ylivoimaisella tavalla. Sen markkinaosuus ylsi Counterpointin mukaan huhti-kesäkuussa 57 prosenttiin, yhden prosenttiyksikön vuodentakaista korkeammalle. Yli 1 000 dollarin ultra-premium-segmentissä Applen markkina-asema on vielä huomattavasti vahvempi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Premium-segmentissä Samsung kasvatti toimituksiaan vuodentakaisesta 2 prosentilla, ja sen markkinaosuus nousikin kahdella prosenttiyksiköllä 19 prosenttiin erityisesti Galaxy S22 Ultran vahvana jatkuneen myynnin ansiosta.
Kiinalaisten valmistajien Oppon, Xiaomin ja Huawein markkinaosuudet laskivat niiden kotimarkkinan kärsiessä koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi tehdyistä sulkutoimenpiteistä sekä niiden vaikutuksesta myös kysyntään tuotannon ohella. Kiinalaisvalmistajista Vivo onnistui kuitenkin kasvattamaan premium-älypuhelintensa toimituksia 59 prosentilla, minkä myötä se ohittikin Oppon kolmanneksi suurimpana premium-älypuhelinvalmistajana.
Yllä muiden valmistajien joukkoon lukeutuu Honor, joka vasti suurimmasta osasta muun joukon kasvua. Honor 70 oli Honorin parhaiten myynyt malli perässään Magic4. Kiinassa Honor toi Honor 70:n markkinoille jo touko-kesäkuun vaihteessa, kun se vasta nyt 5. syyskuuta on saapumassa myyntiin Suomessa muun Euroopan ohella.
Vuoden 2022 toisen puoliskon aikana Counterpoint odottaa premium-älypuhelinten myynnin kehittyvän edelleen kokonaismarkkinaa paremmin. Kehitystä tukevat myös uudet tuotelanseeraukset, jo nähdyt Samsungin uudet taittuvanäyttöiset älypuhelimet sekä Applen 7. syyskuuta julkistettavat uudet iPhonet.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »