Facebookista Meta Platformsiksi nimensä muuttaneen sosiaalisen median jättiyhtiön liikevaihto laski huhti-kesäkuussa ensi kertaa ikinä vuotta aiempaan verrattuna.
Metan liikevaihto laski 1 prosentilla 28,822 miljardiin dollariin. Samanaikaisesti Metan kulut kasvoivat yhä 22 prosentilla, ja näin liikevoitto laskikin 32 prosentilla vuodentakaisesta 8,358 miljardiin dollariin. Liikevoittomarginaali, eli liikevoiton osuus liikevaihdosta, painui 43 prosentista vuosi sitten nyt 29 prosenttiin. Nettotulos laski puolestaan 36 prosentilla 6,687 miljardiin dollariin.
Meta kamppailee nyt yleisen taloudellisen epävarmuuden, joka on syntynyt muun muassa Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja kiihtyneestä inflaatiosta, aiheuttamien vaikutusten kanssa. Lähes kaiken liikevaihtonsa mainonnasta keräävä Meta kärsii, kun mainostajat vähentävät markkinointipanostuksiaan kysynnän heiketessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan tavoin myös esimerkiksi Twitterin ja Snapchat-yhtiö Snapin tulokset ovat jääneet odotuksista.
Yleisen taloudellisen tilanteen lisäksi Metalla on kuitenkin myös omia huolia: kilpailevista palveluista erityisesti TikTok kasvattaa vauhdilla suosiotaan, mikä syö Metan palvelujen käyttöä tai ainakin sen kasvua. Meta on pyrkinyt vastaamaan kilpailuun lisäämällä videosisältöjen määrää eri palveluissaan ja tekemällä esimerkiksi Instagramista ja pian myös Facebookista enemmän TikTokin kaltaisia. Palveluiden käyttäjiä muodonmuutos ei ole kommenttien perusteella miellyttänyt, mutta Meta aikoo jatkaa valitsemallaan linjalla. Perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi tulosjulkistuksen yhteydessä, että vuoden 2023 loppuun mennessä Meta aikoo tuplata yli 30 prosenttiin sen osuuden, joka palveluiden esittämistä sisällöistä perustuu Metan tekoälymallien suosituksiin kavereiden tai seurattujen käyttäjien julkaisujen sijaan.
”Oli hyvä nähdä myönteistä kehitystä sitouttavuudessa tällä vuosineljänneksellä tuotteistamme, kuten Reelsistä, ja investoinneistamme tekoälyyn”, kommentoi Mark Zuckerberg, Metan perustaja ja toimitusjohtaja. ”Kiinnitämme entistä enemmän energiaa ja keskittymistä tärkeimpiin painopisteisiimme yrityksenä, mikä avaa Metalle sekä palveluitamme käyttäville ihmisille ja yrityksille sekä lyhyen että pitkän aikavälin mahdollisuuksia.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan palveluiden käyttäjämäärät huhti-kesäkuussa pysyivät pääosin kasvussa. Yhteensä eri palveluilla (Faceboook, Messenger, Instagram, WhatsApp) oli käyttäjiä huhti-kesäkuussa 2,88 miljardia päivässä ja 3,65 miljardia kuukausitasolla. Kummassakin kasvu alkuvuoteen nähden oli 0,01 miljardia eli noin 10 miljoonaa ihmistä.
Facebookin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 8 miljoonalla 1,968 miljardiin alkuvuodesta, mutta kuukausitasolla käyttäjämäärä laski 2 miljoonalla 2,934 miljardiin.
Metan palveluissa esitettyjen mainosten määrä kasvoi huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta 15 prosenttia, mutta samalla keskimääräisen mainoksen hinta laski 14 prosentilla.
Kuluvalta heinä-syyskuun neljännekseltä Meta odottaa 26-28,5 miljardin dollarin liikevaihtoa, eli liikevaihto laskisi sekä vuodentakaisesta että mahdollisesti huhti-kesäkuulta. Metan mukaan ohjeistuksessa on huomioitu nykyisen heikon mainonnan kysynnän jatkuminen sekä Reality Labsin liikevaihdon lasku. Lisäksi Meta kärsii myös kertomansa mukaan 6 prosentin heikennyksestä liikevaihdossaan valuuttakurssien muutoksista johtuen tämänhetkisillä valuuttakursseilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heikentyvään taloudelliseen kehitykseen Meta reagoi hidastamalla kulujensa kasvutahtia, mikä näkyy myös rekrytointien vähentämisenä. Meta odottaa nyt koko vuoden 2022 kulujensa olevan 85-88 miljardia dollaria verrattuna aiempaan odotukseen 87-92 miljardista.
”Olemme vähentäneet rekrytointeja ja yleisesti kulujen kasvusuunnitelmia tänä vuonna ottaaksemme huomioon entistä haastavamman toimintaympäristön ja jatkamalla resurssien suuntaamista yrityksen painopistealueille”, kommentoi talousjohtaja David Wehner.
Sosiaalisen median palveluidensa rinnalla Meta on rakentanut tulevaisuuttaan virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta kehittyvän metaversumin varaan. Metan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden liiketoiminta ja kehitys tapahtuu Reality Labs -segmentissä. Huhti-kesäkuussa se keräsi 452 miljoonan dollarin liikevaihdon, mutta merkittävistä tutkimus- ja tuotekehityspanostuksista johtuen liiketulos oli -2,806 miljardia dollaria. Perusliiketoiminnan rapautuminen voi mahdollisesti jatkossa vaikeuttaa näin merkittävää, vuositasolla yli 10 miljardiin dollariin yltävää panostusta tulevaisuuteen suuntaavaan kehitystyöhön.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »