Netflix onnistui yllättämään nyt positiivisesti huhti-kesäkuun kehityksellään ja näkymillään sen jälkeen, kun alkuvuoden 2022 eli tammi-maaliskuun tulosjulkistus huhtikuussa oli valtava pettymys sijoittajille.
Netflixin tilaajamäärä laski huhti-kesäkuun aikana 970 000 tilaajalla 220,67 miljoonaan. Edellisen tulosjulkistuksensa yhteydessä Netflix oli kuitenkin ohjeistanut odottavansa 2 miljoonan laskua tilaajamääräänsä, joten toteutunut alle miljoonan tilaajan menetys ylitti nyt odotukset.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Markkinoilla Netflixin osakekurssi nousi myöhään tiistai-iltana tulosjulkistuksen jälkeen pörssin jälkikaupankäynnissä lähes 8 prosentilla. Tähän asti vuonna 2022 Netflixin osakekurssi on tästä noususta huolimatta laskenut silti yli 63 prosentilla. Suurin kertaromahdus nähtiin huhtikuussa edellisen tulosjulkistuksen yhteydessä.
Netflixin tilaajamäärä laski aiemmin alkuvuonna tammi-maaliskuussa jo 200 000 tilaajalla. Laskua tilaajamäärässä nähtiin ensi kerran yli vuosikymmeneen, ja kehitys syveni vielä huhti-kesäkuussa. Netflixin heikon tilaajamäärän kehityksen taustalla on sen vuosien 2020 ja 2021 vahva kasvu, kun koronapandemia lisäsi kodeissa vietettyä aikaa ja kysyntää suoratoistoviihteelle. Koronarajoituksista luopumisen ja palveluiden avautumisen myötä heiluri lyö nyt toiseen suuntaan. Lisäksi Netflix on kärsinyt palvelun sulkemisesta Venäjällä, ja toki myös kilpailu suoratoistopalveluissa on jatkuvasti koventunut.
Kuluvalla heinä-syyskuun vuosineljänneksellä Netflix ennustaa tilaajamääränsä kääntyvän jälleen uudelleen kasvuun sen odottaessa 1,0 miljoonan lisäystä tilaajamäärään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin liikevaihto huhti-kesäkuulta kasvoi 8,6 prosenttia vuodentakaisesta 7,97 miljardiin dollariin. Samalla liikevoitto laski 14,6 prosentilla 1,578 miljardiin dollariin. Netflixin liikevoiton osuus liikevaihdosta laski näin 25,2 prosentista 19,8 prosenttiin. Nettotulosta Netflix teki nyt huhti-kesäkuussa 1,441 miljardia dollaria, joka oli 6,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Dollarin vahvistuminen hidastaa Netflixin liikevaihdon kasvua: ilman valuuttakurssimuutoksia liikevaihto olisi kasvanut 339 miljoonaa dollaria enemmän, 13 prosenttia vuodentakaisesta.
Vaikka Netflixin huhti-kesäkuu yllätti positiivisesti, on sillä kuitenkin edellään merkittäviä haasteita jatkaa kasvutarinaa.
Hidastuneeseen kasvuunsa Netflix on reagoinut useilla eri tavoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kulujen puolella se on tehnyt muutoksia kustannusrakenteensa, myös henkilöstövähennyksillä. Huhti-kesäkuussa tämä johti 70 miljoonan dollarin erokorvauksiin ja 80 miljoonan dollarin alaskirjaukseen vuokrista.
Lisäksi Netflix on aloittanut kokeilut ja toimet palvelunsa jakamiseen kotitalouden ulkopuolelle pyrkien näin rahastamaan yleisen salasanojen jakamisilmiön, minkä lisäksi Netflix suunnittelee edullisemman, mainoksia sisältävän tilauksen julkaisua palvelustaan. Tämän on nyt kerrottu tulevan ensimmäisille markkinoille vuoden 2023 alkupuolella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »