Isossa-Britanniassa oikeus on pysäyttänyt kilpailuviranomaisen CMA:n esittämän vaatimuksen, jonka mukaan aiemmin Facebookina tunnetun, Metaksi nimensä vaihtaneen yhtiön olisi myytävä pois sen toukokuussa 2020 ostama GIF-palvelu GIPHY jollekin hyväksytylle ostajataholle kilpailutilanteen säilyttämiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ison-Britannian kilpailuviranomainen CMA (Competition and Markets Authority) aloitti tutkintansa alun perin kesäkuussa 2020 ja kertoi vaatimuksestaan GIPHYn myymisestä pois marraskuun lopulla 2021. Facebook osti GIPHYn raportoidusti jopa 400 miljoonalla dollarilla.
Oikeus palautti nyt kaupan käsiteltäväksi uudelleen kilpailuviranomaisen toimesta sen suhteen miten se vaikuttaa kilpailuun mainonnan ja sosiaalisen median palvelujen alueilla.
Competition Appeal Tribunal -tuomioistuimen päätöksen mukaan kilpailuviranomainen ei suorittanut tiettyjä osia aiemmasta tutkinnastaan asianmukaisella tavalla ja salasi myös päätöksestä materiaalia väärällä tavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta pääseekin nyt kommentoimaan kokonaisuudessaan CMA:n tutkintaraporttia.
Metan GIPHY-yritysostossa on kyse ensimmäisestä kaupasta, jonka peruuttamista CMA miltään teknologiajätiltä vaatii.
Meta on aiemmin kertonut suunnittelevänsä Instagramin ja GIPHYn integraatiota. Tutkintansa yhteydessä kilpailuviranomainen antoi kesäkuussa 2020 rutiininomaisen määräyksen, joka kieltää tutkinnan alla olevaa yritystä sen aikana integroimasta ostamaansa kohdetta ja jatkamaan toimintaa, kuten kauppaa ei olisi vielä tehtykään.
GIPHYllä on käytännössä vain yksi merkittävä kilpailija, Googlen omistama Tenor. Mikäli Meta alkaisi sulauttaa GIPHyn Instagramiin ja muihin palveluihinsa, voisi GIF-valikoima muissa palveluissa supistua merkittävästi. Kilpailuviranomaisen mukaan tämä voisi ajaa käyttäjiä Metan palveluihin, joilla on jo hallitseva markkina-asema.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ison-Britannian kilpailuviranomaisen mukaan Facebookin GIPHY-ostos on omiaan vähentämään kilpailua sosiaalisen median alustojen välillä ja diili olisi jo nyt poistanut GIPHYn potentiaalisen haastajan asemasta display-mainonnan markkinoilta.
Loppuvuodesta 2021 kilpailuviranomainen CMA lätkäisi tuolloin vielä Facebookina tunnetulle yhtiölle myös yhteensä 50,5 miljoonan punnan eli tuolloin vajaan 58,5 miljoonan euron sakot, koska Facebook ei kilpailuviranomaisen näkemyksen mukaan noudattanut riittävällä laajuudella sille annettua määräystä liittyen Facebookin vuonna 2020 tekemään GIPHY-yritysostoon. Osana prosessia kilpailuviranomainen vaati Facebookilta säännöllisiä päivityksiä, joissa sen piti kertoa määräyksen noudattamisesta. CMA:n mukaan Facebook on kuitenkin merkittävällä tavalla rajoittanut näiden päivitysten laajuutta huolimatta toistuvista varoituksista, mikä johti mittaviin sakkoihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »