Pikku hiljaa siirtymävaiheen jälkeen muutokset ovat nyt alkaneet konkretisoitua.
Sovelluskehittäjien asemaan – ainakin mitä tulee rahallisiin vaikutuksiin – lainsäädännöllä on lopulta vähän merkitystä, sillä Googlen tavoin myös Apple perii sovelluskehittäjiltä palvelumaksun myös maksuista, joita ei suoriteta sen tarjoamalla maksutavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännössä uuden lainsäädännön myötä Apple ja Google eivät saa enää edellyttää Etelä-Koreassa sovellusten käyttävän vain niiden tarjoamaa maksutapaa sovellusten käyttäjiltä kerättäviin maksuihin. Tähän asti Applen App Storen että Google Playn ehtoihin on yleisesti kuulunut, että digitaalisen sisällön myynnissä on käytettävä sovelluskauppojen maksutapaa. Apple ja Google ottavat tarjoamansa maksujärjestelmän kautta tehdyistä ostoista itselleen pääosin 30 tai 15 prosentin komission. Moni sovelluskehittäjä pitää tätä tasoa korkeana, erityisesti verrattuna tavanomaisiin korttimaksujen vastaanottamisen kuluihin, jotka ovat murto-osa Applen ja Googlen sovelluskauppojen komissiotasosta.
Nyt Apple on käytännössä avannut sovelluskehittäjille mahdollisuuden tarjota Etelä-Koreassa jaeltavien sovellusten osalta muun maksutavan digitaalisen sisällön ostoihin sekä kertonut yksityiskohdista teknisen toteutuksen osalta.
Kuten Alankomaissakin, jossa kilpailuviranomainen on vaatinut Apple sallimaan vaihtoehtoisten maksutapojen käytön deittisovelluksille, Apple vaatii muiden maksutapojen käyttöönottamiseksi sovelluksissa Etelä-Koreassa niiden hyödyntävät StoreKitin External Purchase Entitlement -lisäystä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovellukset voivat edelleen jatkaa Applen sovellusten sisäisten maksujen järjestelmän käyttöä. Muiden maksutapojen käyttöönotto vaatii sovelluksesta uutta versiota Etelä-Korean App Storeen.
Lisäksi jokaisesta sovelluksen kautta tapahtuvasta digitaalisen sisällön myynnistä sovelluskehittäjien tulee edelleen maksaa komissio palvelumaksuna Applelle. Tässä komissiossa on Etelä-Korean osalta 4 prosenttiyksikön alennus Applen maksujärjestelmään verrattuna, eli käytännössä sovelluskehittäjien tulee pulittaa Applelle palvelumaksuna 26 tai 11 prosenttia myynnistään. Lisäksi sovelluksissa maksujen vastaanotossa käytetyt muut palveluntarjoajat perivät toki osaltaan oman veloituksensa, jonka myötä siirtymä Applen tarjoamasta maksutavasta muihin ei tarjoakaan sovelluskehittäjille juurikaan säästöjä.
Apple muistuttaa myös, etteivät ominaisuudet, kuten ostojen jakaminen perheenjäsenten kesken perhejakotoiminnolla ja pyytäminen ostamaan, ole toiminnassa kuin sen maksutavalla. Lisäksi muilla maksutavoilla tehtyjen ostojen osalta Applella ei ole osaa tilausten hallinnassa tai hyvittämisessä.
Etelä-Koreassa on tällä hetkellä neljä Applen hyväksymää vaihtoehtoista maksujen vastaanoton tarjoajaa: KCP, Inicis, Toss ja NICE.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Etelä-Korean lainsäädäntö on kuitenkin vain yksi avauksista, joilla kilpailuviranomaiset, lainsäätäjät ja kanteiden myötä tuomioistuimet ovat viime aikoina alkaneet puuttua Applen ja Googlen asemaan mobiilisovelluskaupan keskiössä.
Aiemmin huhtikuun lopulla Euroopan komissio linjasi jo kilpailututkintansa päätteeksi, että Apple on käyttänyt hallitsevaa markkina-asemaansa väärin vaatiessaan App Store -sovelluksia käyttämään vain Applen tarjoamaa maksutapaa. Komissio oli myös huolissaan, että Apple asettaa rajoituksia sovelluskehittäjille estäen niitä kertomasta vaihtoehtoisista, edullisemmista ostomahdollisuuksista. Komissiolta odotetaan myöhemmin tietoa Applelle koituvista seuraamuksista sekä sille asetettavista vaatimuksista muuttaa toimintaansa. Todennäköiseltä vaikuttaa, ettei Euroopan unioni salli jatkossa sovelluskaupoille niiden oman maksutavan käytön edellyttämistä myöskään Euroopassa.
Erilaisia kilpailuviranomaisten tutkintoja on käynnissä myös monen muun tahon toimesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvalloissa sovelluskauppojen maksutavat olleet puolestaan tapetilla myös Epic Gamesin Applea vastaan nostaman kanteen myötä. Myös Apple valitti ensimmäisen oikeusasteen tuomiosta, jonka mukaan Apple ei voisi enää jatkossa kieltää sovelluskehittäjiä ohjaamasta käyttäjiä sovelluksissaan omiin vaihtoehtoisiin maksutapoihin linkeillä tai painikkeilla Applen App Store -sovelluskaupan maksutavan rinnalla.
Apple on kaikin tavoin kamppaillut sovelluskauppohin liittyviä muutoksia vastaan, sillä App Storesta kerättävät komissiot ovat sille erittäin suurta ja kannattavaa liiketoimintaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »