Xiaomin liikevaihto laski ensi kertaa ikinä vuodentakaiseen verrattuna alkuvuonna tammi-maaliskuussa 2022. Silti Xiaomin liikevaihto ja tulos ylittivät analyytikoiden keskimääräiset ennakko-odotukset.
Xiaomi kärsi alkuvuonna yleisestä komponenttipulasta, koronatilanteen heikentymisestä Kiinassa ja sen seurauksena tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksesta tuotantoon. Myös yleisen taloustilanteen heikentyminen muun muassa Venäjän Ukraina-hyökkäyksen jälkeen kiihtyneen inflaation myötä vaikutti markkinoihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihto kokonaisuutena laski tammi-maaliskuussa 2022 vuodentakaisesta 4,6 prosentilla 73,352 miljardiin juaniin eli noin 10,3 miljardiin euroon. Xiaomin raportoima liiketulos romahti 8,158 miljardista juanin voitosta vuotta aiemmin nyt 911 miljoonaa juania tappiolle (noin -130 miljoonaa euroa). Xiaomi kirjaa kuitenkin tulokseensa jatkuvasti merkittäviä arvonmuutoksia jopa sadoista ekosysteemikumppaneihin ja muihin yrityksiin tekemistään sijoituksista.
Xiaomin oman liiketoiminnan kehittymisestä paremman kuvan antaakin Xiaomin kertoma oikaistu nettotulos, joka sekin kuitenkin painui alkuvuonna 2,859 miljardiin juaniin (reilut 400 miljoonaa euroa), hieman alle puoleen vuotta aiemmasta edellä mainituista haasteista johtuen.
Xiaomin tammi-maaliskuussa toimittamien älypuhelinten kappalemäärä laski 22,1 prosentilla 38,5 miljoonaan verrattuna 49,4 miljoonaan tammi-maaliskuussa 2021.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinmyynnin liikevaihto laskikin 11,1 prosentilla 45,763 miljardiin juaniin (noin 6,4 miljardia euroa), vaikka keskihinnan nousu paikkasi osin toimitusmäärän laskua. Xiaomin myymien älypuhelinten keskihinta nousi 14,1 prosentilla 1 188,5 juaniin eli noin 168 euroon.
Maailmanlaajuisesti Xiaomi oli 3. suurin älypuhelinvalmistaja myös alkuvuonna 2022. Eri tutkimusyhtiöt arvioivat sen markkinaosuuden olleen 12-13 prosenttia.
Alkuvuonna Xiaomin muiden laitteiden eli IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin liikevaihto nousi 6,8 prosentilla 19,477 miljardiin juaniin (noin 2,7 miljardia euroa) ja internet-palvelujen segmentin liikevaihto 8,2 prosentilla 7,113 miljardiin juaniin (noin 1,0 miljardia euroa). Pääosa Xiaomin palveluliikevaihdosta kertyy sen Kiinan kotimarkkinoilta, joissa Xiaomi tarjoaa monenlaisia palveluja, kuten sovelluskaupan, mainontaa ja rahoituspalveluja.
Xiaomin älypuhelinten ja valittujen muiden laitteiden MIUI-ohjelmiston maailmanlaajuinen aktiivisten käyttäjien määrä nousi alkuvuonna 529,1 miljoonaan. Vuodentakaiseen nähden käyttäjämäärä on kasvanut yli 24 prosentilla. Käyttäjistä 135,6 miljoonaa oli Kiinasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin osakkeet on noteerattu Hongkongin pörssissä. Tähän mennessä vuoden 2022 aikana osakekurssi on laskenut yli 40 prosentilla. Xiaomin osakkeiden markkina-arvo vastaa nyt noin reilua 33 miljardia euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »