Xiaomi on ylittänyt 500 miljoonan aktiivisessa käytössä olevan älypuhelimen rajan vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint Research tilastoihinsa perustuen.
Xiaomi itse kertoi aiemmin loppuvuoden 2021 tulosjulkistuksensa yhteydessä sen älypuhelimissa ja tablettilaitteissa käytettävällä MIUI-ohjelmistolla olleen maailmanlaajuisesti jo 508,9 miljoonaa käyttäjää vuoden 2021 lopussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinvalmistajista Xiaomi ylsi 500 miljoonaan käyttäjään nyt vasta kolmantena Samsungin ja Applen jälkeen. Sekä Samsungin että Applen älypuhelimilla käyttäjiä on yli miljardi.
Kotimarkkinoiltaan Kiinasta vuonna 2010 perustettu Xiaomi on laajentunut ympäri maailman. Maantieteellisesti Xiaomin markkinaosuus on keskimääräistä korkeampi Intiassa, jossa Xiaomi on markkinajohtaja yli viidenneksen markkinaosuudella, ja kotimarkkinoilla Kiinassa, jossa osuus oli Counterpointin mukaan 14,9 prosenttia alkuvuonna 2022. Kotimaassaan Xiaomi oli kuitenkin vasta 5. suurin toimija paikallisilla älypuhelinmarkkinoilla.
Euroopan älypuhelinmarkkinoilla Xiaomi on puolestaan kolmanneksi suurin, alkuvuonna 12,6 prosentin markkinaosuudella, joka on lähellä sen maailmanlaajuista markkinaosuutta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heikko kohta Xiaomille ovat Pohjois-Amerikan markkinat, joilta se on pitkälti kokonaan ulkona. Kiinan, Intian ja Euroopan ulkopuolisessa maailmassa Xiaomin markkinaosuus onkin vain 7,5 prosenttia.
Counterpoint Researchin mukaan kasvava Xiaomi-älypuhelinten käyttäjien joukko luo Xiaomille mahdollisuuksia kasvaa lisää erilaisia muita laitteita, kuten älykelloja ja kuulokkeita, sen älypuhelinten käyttäjille myymällä sekä erilaisilla palveluilla.
Kiinassa Xiaomin palveluliiketoiminta onkin merkittävää, mutta se ei ole toistaiseksi juurikaan onnistunut laajentamaan sitä muille markkinoille. Tämä näkyykin siinä, että keskimääräinen liikevaihto MIUI-ohjelmiston käyttäjää kohden on laskenut viimeisen kahden vuoden ajan, kun Kiinan ulkopuolisten käyttäjien osuus käyttäjistä on kasvanut.
Xiaomin mukaan 80 prosenttia sen palveluliikevaihdosta kertyy Kiinasta, ja pääosa siitä mainonnasta. Vuonna 2021 palveluliikevaihto oli 28,2 miljardia juania, eli noin 4,1 miljardia euroa. Palveluiden osuus Xiaomin kokonaisliikevaihdosta oli vain 8,6 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Counterpointin mukaan Xiaomilla on parannettavaa myös puettavien laitteiden, kuten älykellojen ja kuulokkeiden markkinoilla.
Esimerkiksi Intiassa Xiaomi ylsi viime vuonna 24,1 prosentin markkinaosuuteen älypuhelimissa, mutta tämä menestys ei näkynyt älykellojen ja kuulokkeiden puolella, joissa Xiaomi ei mahtunut edes markkinoiden TOP5-kärkibrändien joukkoon.
Counterpoint näkee tilanteen esimerkiksi Intiassa kuitenkin paranevan, kun Xiaomi tuo entistä enemmän markkinoille edullisempia vaihtoehtoja älykello- ja kuulokemarkkinoille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »