POP Pankki on tarjonnut asiakkailleen mahdollisuuden käyttää Apple Pay -maksupalvelua joulukuusta 2021 ja Google Pay -maksupalvelua helmikuusta 2022 alkaen. Nyt POP Pankki kertoo, että kevään tilastojen perusteella Apple- ja Android-laitteiden mobiilimaksajaprofiileissa on havaittavissa eroja.
Mobiilimaksaminen liitetään usein nuoriin, ja Apple Payn pääkäyttäjäryhmä onkin POP Pankin tilastojen mukaan iältään 18–25-vuotiaita. Sen sijaan Google Payn aktiivikäyttäjät ovat hieman vanhempia, 20–45-vuotiaita, ja jopa 60–75-vuotiasta löytyy aktiivisia mobiilimaksajia.
Apple Pay -maksajien sukupuolijakauma on lähes tasan, naisten osuuden ollessa 44 prosenttia ja miesten 56 prosenttia. Google Paylla maksavien keskuudessa miesten osuus (73 prosenttia) sen sijaan korostuu selvästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Google Payta käyttävien ikäprofiili on todella mielenkiintoinen. Olemme erittäin iloisia, että yli 60-vuotiaissakin on helpon ja turvallisen mobiilimaksamisen omaksuneita. Uusiin maksutapoihin liittyy monenlaisia ennakkoluuloja, mutta otettuaan käyttöön mobiilimaksamisen harva palaa entiseen”, sanoo POP Pankin mobiilimaksamisen asiantuntija, liiketoimintapäällikkö Harriet Gabrielsson.
Apple Payn ja Google Payn käyttäjät maksavat aktiivisimmin lähes samoilla paikkakunnilla. Yhteistä kaupungeille on muun muassa se, että nämä ovat aktiivisia yrityskeskuksia sekä korkeakoulupaikkakuntia.
”Lapua saattaa yllättää paikkakuntalistauksessa, mutta tämä selittyy osittain sillä, että POP Pankilla on Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla vahva jalansija. Siksi myös Seinäjoki löytyy molemmilta listauksilta. Päähavainto lienee kuitenkin se, että mobiilimaksamistapahtumia kirjataan laajasti eri puolilla Suomessa”, toteaa Gabrielsson.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös maksujen kohteissa POP Pankin tilastot kertovat olevan hienoisia eroja Apple Payn ja Google Payn välillä.
POP Pankin Apple Pay -käyttäjien mobiilimaksaminen kohdentuu eurojen mukaan tarkasteltuna ruoankuljetuspalveluihin sekä vaateostoksiin. Google Pay -käyttäjien mobiilimaksaminen jakautuu tavaratalojen ja ruokakauppojen kesken, joskin ruoankuljetuspalvelut mahtuvat myös suosituimpiin maksamiskohteisiin. Volyymilla tarkasteltuna työpaikkaruokailu nousee puolestaan yhdeksi suosituimmaksi mobiilimaksamisen kohteeksi sekä Apple Pay että Google Pay -maksajien keskuudessa.
”Mobiilimaksamisen keskittyminen ruoankuljetuspalveluihin sekä vaateostoksiin Apple Pay -maksajien keskuudessa voi olla selitettävissä osittain mobiilimaksajien ikäprofiililla. Google Pay -maksajien ikäprofiili on Apple Pay -maksajia laajempi, jolloin ostoksiakin tehdään laajemmalla skaalalla”, summaa POP Pankin Harriet Gabrielsson.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »