Nykyisin itsenäisenä toimiva kiinalainen Honor nousi kotimarkkinoillaan Kiinassa älypuhelintoimitusten kärkeen alkuvuonna, kertoo tutkimusyhtiö Canalys.
Honor on toiminut itsenäisenä aiemmasta omistajastaan Huaweista viime vuodesta alkaen. Huawei ilmoitti 17. marraskuuta 2020 Honorin myynnistä Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yritykselle, jonka takana on muun muassa yli 30 Honor-brändin edustajaa, jakelijaa ja jälleenmyyjää. Kauppa toteutui lopulta vuoden 2021 alkupuoliskolla. Sittemmin Honorin markkina-asema kotimarkkinoillaan Kiinassa lähti vahvistumaan matalalta lähtötasolta.
Alkuvuonna tammi-maaliskuussa 2022 älypuhelinmarkkina Kiinassa kokonaisuutena laski Canalysin mukaan 18 prosentilla vuotta aiemmasta 75,6 miljoonaan toimitettuun älypuhelimeen. Samanaikaisesti Canalysin tilastoissa Honor kasvatti toimituksiaan 205 prosentilla 15,0 miljoonaan älypuhelimeen ja näin sen markkinaosuus nelinkertaistui vuotta aiemmasta 5 prosentista 20 prosentiin Kiinan markkinoille suunnatuista älypuhelintoimisuksista alkuvuonna 2022.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Honorin perässä seuraavaksi suurimmat markkinaosuudet alkuvuonna Kiinan markkinoista olivat Oppolla (18 prosenttia), Applella (18 prosenttia), Vivolla (16 prosenttia) ja Xiaomilla (14 prosenttia). Honorin lisäksi ainoastaan Apple onnistui kasvattamaan toimituksiaan, ja Oppon, Vivon ja Xiaomin toimitukset laskivat merkittävästi.
Eri tutkimusyhtiöiden arviot tarkoista toimituksista ja markkinaosuusjärjestyksestä eroavat. Canalys sijoitti Honorin selkeästi suurimmaksi alkuvuoden toimituksissa Kiinan markkinoille, kun taas tutkimusyhtiö IDC:n tilastoissa Oppo oli niukasti Honorin edellä toimituksissa. Counterpoint Research -tutkimusyhtiö puolestaan sijoitti Honorin vasta 4. sijalle Vivon, Oppon ja Applen jälkeen. Yhtä mieltä tutkimusyhtiöt ovat siitä, että Honor on kasvattanut älypuhelintoimituksiaan moninkertaisiksi vuodentakaisesta samalla, kun muiden toimitukset ovat laskeneet tai Applen osalta kasvaneet hieman.
Tavallaan Honor on onnistunut valtaamaan itselleen kotimarkkinoillaan Kiinassa sen markkina-aseman, joka sen entiseltä emolta Huaweilta on vapautunut. Huawei ei ole pystynyt jatkamaan älypuhelintuotantoaan entiseen malliin Yhdysvaltojen yhtiölle asettamista rajoituksista johtuen, mikä oli tietenkin osasyy myös Honor-liiketoiminnan myyntiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yleisesti Kiinan älypuhelinmarkkinoilla kysyntä on ollut viime ajat pehmeää, minkä lisäksi komponenttipula ja muut tuotantohaasteet ovat edelleen aiheuttaneet vaikeuksia.
”COVID-19:n omikronvariantin leviäminen ja tiukat sulkutoimenpiteet suurissa kaupungeissa helmikuusta alken varjostivat kuluttajamarkkinoita, jotka eivät ole vielä toipuneet viime vuoden heikkoudesta. Vastauksena äkillisiin vähittäiskaupan sulkemisiin ja logistiikan viivästyksiin valmistajien on omaksuttava varovaisempi lähestymistapa varastojen allokoinnissa, mikä väistämättä vaikuttaa lyhyellä aikavälillä myyntiin”, kommentoi Canalysin analyytikko Toby Zhu.
Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla Honorin markkinaosuus älypuhelimissa on vielä verrattain vähäinen. Honor alkoi tuomaan uudelleen älypuhelimia myyntiin globaaleilla markkinoille viime vuodesta alkaen. Laajasti Euroopassa, mukaan lukien Suomessa, se toi loppuvuodesta myyntiin Honor 50 -älypuhelimen. Lisäksi valituille Euroopan markkinoille saapui samalla myös Honor 50 Lite.
Nyt keväällä 2022 Honor on tuonut Suomessa jo ennakkomyyntiin 2. toukokuuta saataville tulevan Magic4 Lite 5G:n, minkä lisäksi globaaleille markkinoille on esitelty myös 4G-älypuhelimet Honor X7 ja Honor X8. Myös jo julkistettuja Magic4-sarjan huippupuhelimia odotetaan lähiaikoina saataville globaalisti.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »