Huawei on tänään kertonut lyhyellä tiedotteella vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen tuloskehityksestään.
Huawein mukaan sen liikevaihto vuoden 2022 tammi-maaliskuussa oli 131 miljardia juania, noin 19 miljardia euroa tämän päivän kurssilla muunnettuna, verrattuna 152,2 miljardiin juaniin vuotta aiemmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein alkuvuoden liikevaihdon 14 prosentin laskusta osa johtuu kuitenkin yhä Huawein Honor-liiketoiminnan myynnistä. Huawei kertoi jo 17. marraskuuta 2020 myyvänsä Honor-liiketoiminnan uusille omistajille, Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yritykselle, jonka takana on muun muassa yli 30 Honor-brändin edustajaa, jakelijaa ja jälleenmyyjää. Kauppa toteutui kuitenkin vasta vuoden 2021 aikana, joten Huawein alkuvuoden 2021 tulokseen kirjautui vielä liikevaihtoa myös Honorilta.
Huawein liikevaihdon vertailukelpoisesta kehityksestä alkuvuonna ei ole tarkempaa tietoa.
Huawein nettotulosmarginaali alkuvuonna oli 4,3 prosenttia, eli nettotulosta Huawei teki noin 5,6 miljardia juania, joka vastaa noin 0,7 miljardia euroa. Alkuvuonna 2021 Huawein nettotulosmarginaali oli vielä 11,1 prosenttia tuolloisesta 152,2 miljardin juanin liikevaihdosta. Huawein nettotulos romahtikin siis noin 67 prosentilla alkuvuonna 2022 verrattuna alkuvuoteen 2021. Syytä nettotuloksen laskulle ei ole tarkemmin tiedossa johtuen Huawein suppealla tavalla julkistamista tulostiedoista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein mukaan alkuvuosi sujui kuitenkin joka tapauksessa odotusten mukaisesti.
”Yleisesti liiketoimintamme tulokset ensimmäisellä vuosineljänneksellä olivat ennusteiden mukaisia. Kuluttajaliiketoimintamme koki merkittäviä vaikutuksia, ja ICT-infrastruktuuriliiketoimintamme kasvoi tasaisesti”, kommentoi Huawein vetovastuussa oleva puheenjohtaja Ken Hu. ”Olemme jälleen lisänneet investointejamme tutkimukseen ja tuotekehitykseen hyödyntääksemme innovaatiomme vauhtia ja luodaksemme uutta arvoa asiakkaille.”
”Kuten aina, haluamme kiittää asiakkaitamme ja kumppaneitamme jatkuvasta luottamuksesta ja tuesta”, Hu lisäsi. ”Vuonna 2022 edessämme on edelleen haastava ja monimutkainen liiketoimintaympäristö. Huomattavista toiminnallisista haasteista huolimatta teemme tiiviimpää yhteistyötä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa ympäri maailmaa vastoinkäymisten voittamiseksi.”
Huaweilla on yhä edelleen kolme merkittävää liiketoiminta-aluetta. Muun muassa Nokian ja Ericssonin kanssa kilpailevan verkkoliiketoiminnan osuus yhtiön liikevaihdosta viime vuonna oli noin 44 prosenttia ja erilaisia pilvipalvelu- ja muita ratkaisuja tarjoavan yritysliiketoiminnan noin 16 prosenttia. Huawein älypuhelimet, puettavat laitteet, tietokoneet ja muut kuluttajalaitteet sisältävä kuluttajaliiketoiminta toi viime vuonna liikevaihdosta noin 38 prosenttia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »