Robottitoimitukset käynnistyivät aluksi kuudessa Espoon alueella toimivassa Alepassa yhteensä 60 kuljetusrobotin voimin. Kuljetukset hoitavat maailman johtavan robottitoimituspalveluja tarjoavan yrityksen Starship Technologiesin robotit, jotka toimittavat ostokset Alepa-myymälöistä asiakkaan määrittelemään toimitusosoitteeseen.
Virolaislähtöisen, vuonna 2014 perustetun Starship Technologiesin kehittämät itsenäiset kuljetusrobotit ovat toimittaneet jo yli kolme miljoonaa ruoka- ja pakettitilausta muun muassa Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Tanskassa, Saksassa ja Virossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Robotti painaa noin 35 kiloa ja voi kuljettaa kerralla 2–3 ruokakassillista. Sähköllä toimiva päästötön robotti tarkkailee ympäristöään 12 kameran avulla ja se kulkee noin 6 kilometrin tuntivauhtia. Tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstään. Robotissa on ääniominaisuus, jonka avulla voi myös kommunikoida.
Viime viikkojen aikana Espoossa robotit ovat kuitenkin joutuneet jo myös erilaisiin ongelmiin. Jo ennen robottien käyttöönoton virallista avausta yksittäinen robotti oli juuttunut sohjon ja veden keskelle, kertoi Länsiväylä robottien virallista käyttöönottoa seuraavana päivänä.
”Robotti oli juuttunut lumen ja sohjon keskelle Monikon koulun lähellä olevassa alikulussa. Se piipitti kovaa ja sanoi englanniksi: back on the road, eli takaisin tielle”, kertoi Länsiväylälle asiasta raportoinut Leppävaarassa asuva Mari Halme.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös korkeat katujen reunakivet suojatien päätteeksi ovat tehneet tepposet Starship-robotille, joka lopulta päätyi pystyasentoon alta löytyvälle videolle tallentuneessa tilanteessa.
https://twitter.com/marytheluckyone/status/1516688513277825027
Enemmän huomiota on herättänyt useamman robotin huvittava jumittuminen liikennevaloihin Otaniemessä risteyksessä, jossa suojatien liikennevalojen vaihtuminen vihreäksi edellyttäisi napin painamista.
Paikalle sattunut Herkko Hietanen raportoi tapahtumista Twitter-tilillään. Hietanen auttoi muutaman robotin suojatien yli painamalla nappia, jolloin valo muuttui vihreäksi ja hetken pohdiskelun jälkeen robotti uskalsi lähteä etenemään. Kerrallaan suojatiestä ehti kuitenkin aina yli vain yksi robotti.
Uudet 🤖 robottiruhtinaat 🤖 eivät yletä painamaan liikennevalon nappia.
Skynet peruutettu. pic.twitter.com/H7nVZ01MKjMAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Herkko Hietanen (@HerkkoHietanen) April 18, 2022
Autoin pulassa olevaa robottia ylittämään kadun. pic.twitter.com/gtjtfPdh6T
— Herkko Hietanen (@HerkkoHietanen) April 18, 2022
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Helsingin Sanomille Starshipiltä todettiin yhtiön aina kartoittavan robottien toiminta-alueen siten, että robotit voisivat mahdollisuuksien mukaan välttää napein varustetut liikennevalot. ”Uusilla alueilla, kuten nyt Espoossa, Starship tekee jatkuvaa kartoitusta ja parantaa siten robottien reitin valintaa asiakkaan luo. Robottien ei tarvitse välttämättä valita nopeinta reittiä, vaan helppokulkuisimman ja turvallisimman”, Starship kertoi.
Tarvittaessa robotit on suunniteltu pyytämään apua lähistöllä olevilta ihmisiltä. ”Roboteilla ei vielä ole kehitetty tekokäsiä, mutta niissä on puheominaisuus, jonka avulla se voi kysyä apua jalankulkijoilta napin painallusta varten. Tätä tapahtuu usein ja se on toimiva tapa auttaa robottia. Starship myös suunnittelee robotille ominaisuutta, jonka avulla se voisi puhua suoraan liikennevaloille ja toimia itsenäisesti tilanteessa. Tähän tarvitaan luonnollisesti yhteistyötä paikallisen liikenneviranomaisen kanssa.”
Pienistä alkuvaikeuksista huolimatta pienikokoisilla, itsenäisesti kulkevilla roboteilla voi olla oma kasvava roolinsa osana verkkokauppatoimituksia tulevaisuudessa. Pienikokoiset autonomiset robotit sopivat jatkuvasti edelleen kehittyessään hyvin erityisesti kuljetuksiin, joilla ei ole kiire asiakkaan luo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »