OP on julkaissut tänään asiakkailleen varoituksen huijauksista Tori.fi-kauppapaikalla.
Rikolliset kalastelevat asiakkaiden verkkopalvelu- ja pankkikorttitietoja Tori.fissä eri keinoin.
”Olemme saaneet lukuisia ilmoituksia tilanteista, joissa asiakas on myymässä tuotettaan ja kauppojen yhteydessä huijari kalastelee asiakkaan maksutiedot Postin nimiin naamioidun kuriiripalvelun välityksellä. Mikäli törmäät pyyntöön luovuttaa maksutietojasi ostajalle, päätä keskustelu välittömästi ja ole yhteydessä Tori-tukeen”, kehottaa OP.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
OP muistuttaa, ettei Tori.fi-kauppojen yhteydessä ei tule ikinä luovuttaa mitään muita maksutietoja kuin tilinumero. Rikolliset yrittävät uskotella, että antamalla pankkikortin tiedot ja/tai verkkopankin käyttäjätunnuksen, maksu kirjautuu kaupanteon jälkeen maksukortille. Todellisuudessa tämä mahdollistaa rikolliselle verkkopankin ja maksukortin rajoittamattoman käytön.
Kuriiripalveluksi naamioitu huijaussivusto voi muistuttaa paljon Postin aitoja verkkosivuja ja sivustolla saattaa toimia jopa chat-asiakaspalvelija, joka opastaa maksutietojen luovuttamisessa. Tämän ei saa antaa hämätä, sillä asiakaspalvelija chatin takana on huijari itse.
Myös Tori.fi-palvelu on varoittanut vastaavista huijauksista aiemmin: ”Torilla ei ole omaa maksujärjestelmää tai kuriiri- tai kuljetuspalvelua. Jos sinua kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin kautta, antamaan maksutietosi tai sinut ohjataan maksusivustolle, älä suorita maksua vaan ota yhteys Tori-tukeen”, kuuluvat myös Tori.fin ohjeet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tori.fin sivuilla on kattavat esimerkkikuvaukset erilaisista huijauksista.
Jos epäilee oman maksukortin tietojen tai pankkitunnusten päätyneen vääriin käsiin, tulee ne sulkea välittömästi.
OP:n vinkit pankkiasioiden hoitoon
1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit pankin aidossa osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »