Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset laskivat 11 prosentilla alkuvuonna 2022, arvioi tutkimusyhtiö Canalys alustavissa luvuissaan.
Laskua selittävät epäsuotuisat taloudelliset olosuhteet, eli muun muassa Ukrainan sota ja osittain sen ansiosta kiihtynyt laaja-alainen inflaatio, joka on syönyt kuluttajaluottamusta ja jättänyt vähemmän rahaa suurempiin hankintoihin. Myös omikronin myötä laajasti heikentynyt koronatilanne sekä koronaviruksen leviämisen estämiseksi tehdyt rajoitustoimenpiteet Kiinassa ovat vaikuttaneet markkinoiden kehittymiseen.
Canalysin mukaan markkinajohtaja Samsung kasvatti kappalemääräistä markkinaosuuttaan älypuhelintoimituksista alkuvuonna 24 prosenttiin vuodentakaisesta 22 prosentista samanaikaisesti, kun Apple vahvisti asemaansa markkinakakkosena sen osuuden noustua 15 prosentista 18 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinalaisvalmistajien Xiaomin, Oppon ja Vivon markkinaosuuksien Canalys arvioi alkuvuonna 2022 laskeneen vuotta aiemmasta.
”Huolimatta maailmanmarkkinoiden epävarmuudesta, johtavat valmistajat vauhdittivat kasvuaan laajentamalla laitevalikoimaansa vuodelle 2022”, kommentoi Canalysin analyytikko Sanyam Chaurasia. ”Samalla, kun iPhone 13 -sarja vastaa edelleen kuluttajien kysyntään, maaliskuussa lanseeratusta uudesta iPhone SE:stä on tulossa tärkeä keskitason myyntiajuri Applelle.”
”Samaan aikaan Samsung lisäsi suositun A-sarjansa tuotantoa kilpaillakseen aggressiivisesti keski- ja matalan luokan segmentissä samalla, kun se uudisti vuoden 2022 valikoimaansa, mukaan lukien sen Galaxy S22 -lippulaivasarjan. Samalla kiinalaisten toimittajien kärsiessä edelleen tarjonnan rajoituksista edullisessa hintaluokassa, niiden maailmanlaajuista laajentumista haittaa kotimarkkinoiden hidastuminen”, toteaa analyytikko Sanyam Chaurasia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »