Apple on jakanut uuden App Store -aiheisen raportin, jonka se on tilannut ulkopuoliselta taholta, Analysis Groupin ekonomisteilta.
Raportti esittelee App Storessa sovelluksiaan jakelevien sovelluskehittäjien menestystä sekä sitä, miten niiden sovellukset ovat useimmiten suositumpia kuin Applen omat vaihtoehdot.
Applelle kyse on luonnollisesta propagandasta, jolla se pyrkii puolustautumaan kriitikoita ja lainsäätäjiä vastaan. Applen monopoliasemaa sovellusten jakelussa ja sovellusten sisäisissä ostoissa iPhoneissa ja iPadeissa on pyritty murentamaan monesta suunnasta, ja Apple on kaikin keinoin pyrkinyt esittämään, kuinka sen toimintamalli on paras mahdollinen niin käyttäjille kuin sovelluskehittäjille. Apple on perustellut App Store -sovelluskaupan käytäntöjään muun muassa turvallisuudella ja luottamuksella, jota se käyttäjissä herättää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osana Applen perusteluja on ollut jo aiemminkin nostaa esiin App Storen merkitys menestyksen perustana sovelluskehittäjille, ja nyt tuoreessa raportissaan se pyrkii osoittamaan erityisesti sen, että Applen kanssa kilpailevat palvelut menestyvät erinomaisesti ja näin ollen puheet Applen omien palvelujen suosimisesta olisivat tyhjiä.
Raportissa Analysis Group käy läpi App Storen kasvua niin sovellusten määrässä kuin latauksissa. Yhteensä App Storessa on jo 1,8 miljoonaa sovellusta, mutta näistä vain 60 on Applen sovelluksia, jotka kilpailevat muiden kanssa.
Raportissa mainitaan, että esimerkiksi sosiaalisten yhteisöjen, ruoka- ja matkailu- ja deittisovellusten palveluissa Apple ei kilpaile lainkaan. Lisäksi monissa muissa sovellustyypeissä suosituimmat sovellukset tulevat muilta kuin Applelta ja ”Applen sovellusten osuus käytöstä on varsin pieni”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Yhdysvalloissa Spotify on 1,6-kertaisesti suositumpi kuin Apple Music ja Netflix 17-kertaisesti suositumpi kuin Apple TV+, raportissa mainitaan.
”Applen omat sovellukset ovat harvoin suosituimpia tietyntyyppisiä sovelluksia, ja niiden osuus sovellusten käytöstä on pieni”, raportti summaa.
Eri kategorioiden suosituimmat kolmansien osapuolten iPhone-sovellukset ja vertailu Appleen eri maissa:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Korkeimmillaan Applen osuuden raportti arvioi tarkastelluista kategorioista olevan viestintäsovelluksissa sen Puhelin-, Viestit- ja muiden sovellusten myötä. Yhdysvalloissa osuuden käytöstä on raportissa arvioitu olevan 41 prosenttia.
Raportin tiedot perustuvat aiemmin App Annie -nimellä tunnetun data.ai-analytiikkayrityksen tilastoihin.
Raportin jakamisen yhteydessä Apple on nostanut myös esiin, että iPhone-käyttäjät käyttävät useita sovelluksia samasta kategoriasta esimerkiksi viestintään, uutisten lukemiseen, videoiden katselemiseen tai navigointiin ja esittää tämän osoittavan, kuinka käyttäjät eivät ole sitoutuneita vain tiettyyn sovellukseen, vaan voivat helposti vaihtaa sovellusten välillä.
Eri videosuoratoistopalvelujen sovellusten suosio eri maissa iPhone-käyttäjien keskuudessa:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eri musiikin suoratoistopalvelujen suosio eri maissa iPhone-käyttäjien keskuudessa:
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »