LinkedIn on pullollaan tekaistuja maerkkinointiprofiileja. NPR:n tutkijat kertovat löydöksistään.
LinkedIniä kutsutaan usein työelämän sosiaaliseksi mediaksi, ja palvelu helpottaa esimerkiksi verkostoitumista tarjoamalla käteviä tapoja seurata kiinnostavia toimijoita ja ottaa yhteyttä mahdollisiin yhteistyökumppaneihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tekoäly on viime vuosina kehittynyt harppauksittain, mikä näkyy myös LinkedInissä. Palvelussa pyörii tuhansittain tekaistuja käyttäjätilejä, jotka ovat profiilikuvaa myöten keinoälyn hallinnoimia.
Päällisin puolin profiilit vaikuttavat aidoilta, ja myös niiden viestit tuntuvat uskottavilta. Tarkemmalla syynäyksellä esimerkiksi profiilikuvista löytää kuitenkin poikkeavuuksia, kuten puuttuvia korvakoruja, oudosti muodostuneita lettejä tai muuta vastaavaa.
Tutkijat kutsuvat LinkedInissä tapahtuvaa toimintaa ”digiajan telemarkkinoinniksi”. Mikäli ihmiskäyttäjä kiinnostuu tekaistun LinkedIn-käyttäjän automatisoidusta viestistä, ottaa markkinointityöntekijä ohjat käsiinsä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tekoäly ikään kuin haravoi LinkedIn-väkeä esimerkiksi mahdollisia ostajia etsien, minkä jälkeen oikea ihminen hyppää mukaan kauppoja hieromaan.
LinkedInissä on tutkijoiden mukaan jopa tuhatmäärin tekaistuja profiileja, joiden tiedoissa on listattu yli 70 erilaista työnantajayritystä. Monet yrityksistä kertoivat tutkijoille palkanneensa ulkopuolista apua markkinointiin mutta olleensa täysin tietämättömiä tekoälyn käytöstä.
Tutkijat eivät tiedä, mikä taho on tekoprofiilien taustalla. Laittomuuksia ei tutkimuksissa paljastunut.
LinkedInissä kannattaa pitää varansa, mikäli tuntematon käyttäjä ottaa yhteyttä kiintoisia mahdollisuuksia esitellen. Kyseessä saattaa olla tekoäly.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »