Helsingin Jätkäsaaressa testattiin viime vuoden lopulla itsenäisesti ohjautuvaa jakelurobottia pakettien noutopisteenä. Kokeilun lopputuloksena kerrotaan havaitun, että jakelurobotit sopivat kaupunkiympäristöön ja toimivat myös talviolosuhteissa hyvin.
Kävelyvauhtia liikkunut jakelurobotti oli testissä Jätkäsaaren Hyväntoivonpuistossa marras-joulukuussa. Kokeilun taustalla oli halu selvittää, miten itseohjautuvasti liikkuva robotti toimii lähetysten noutopisteenä ja miten jakelurobotit soveltuvat kaupunkitilaan. Verkkokaupan määrä kasvaa, joten viimeisten kilometrien kuljetuksiin tarvitaan uusia ratkaisuja.
Kokeilussa olivat mukana jakelurobotin operoinnista vastaava startup-yritys LMAD, GIM Robotics, Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja DB Schenker, jonka noutopisteenä jakelurobotti toimi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Robotti kuljetti reilun kuuden viikon aikana yli 100 pakettia Jätkäsaaren ja Ruoholahden asukkaille. Paketteja tilattiin yli kymmenestä verkkokaupasta.
“Opimme kokeilusta, miten asukkaat toimivat autonomisen jakelurobotin kanssa, kun he tapaavat sellaisen ensimmäistä kertaa elämässään. Kokeilu osoitti, että sähkökäyttöiset jakelurobotit sopivat hyvin Jätkäsaaren kaltaiseen urbaaniin ympäristöön, sillä ne ovat ympäristöystävällinen ja joustava tapa vastaanottaa lähetyksiä”, Co-founder, Product Lead Gergely Horváth LMADista kertoo.
Jakelurobotilla oli Hyväntoivonpuistossa useita pysäkkejä, joilta asiakkaat voivat noutaa paketteja. Robotti liikkui jalkakäytäviä pitkin kävelyvauhtia ja sen mukana kulki kokeilun aikana operoija, joka seurasivat robottia ja varmistivat samalla liikkumisen turvallisuuden. Testattu robotti oli varustettu LiDAR-teknologialla toteutetuilla sensoreilla, jotka havainnoivat ympäristöä koko ajan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka kokeilun ajalle osui haastaviakin talviolosuhteita, jakelurobotin kerrotaan toimineen teknisesti hyvin. Robotin mukana kulkeneen operoijan ei tarvinnut puuttua toimitustilanteisiin manuaalisesti. Robotti taittoi kokeilun aikana matkaa itseohjautuvasti kaikkiaan noin 40 kilometrin verran. Vain kolmena päivänä toimitukset peruttiin huonon sään takia.
Paketin tilaaminen robotin toimitettavaksi onnistui valitsemalla tilausvaiheessa vaihtoehdoista DB Schenkerin toimitus ja LMAD-robotti. Toimituksen lähestyessä viestinä tuli linkki, josta oli mahdollista valita tarkka noutopaikka- ja aika. Tämän jälkeen ilmoitus kertoi, kun robotti on valitussa paikassa sovittuna aikana. Paketin noutaminen jakelurobotista muistuttaa paketin noutoa julkisista tiloista tutuista pakettiautomaateista: robottiin syötetään tekstiviestinä saatu PIN-koodi, jolla lokerikko avautuu.
Testissä käytetty jakelurobotti on noin puolitoista metriä korkea ja siinä on 13 lokerikkoa, joista pienin on kooltaan 10 cm x 44 x 53 cm, isoimmat noin lentokoneen käsimatkatavaralaukun kokoisia.
Forum Virium Helsinki, Hanken Svenska handelshögskolan ja LMAD selvittävät verkkokyselyllä asukkaiden yleisiä näkemyksiä ja kokemuksia jakeluroboteista osana kuljetuspalveluita. Kyselyn kautta voi antaa palautetta myös Jätkäsaaren jakelurobottikokeilusta. Kysely toteutetaan osana Hankenin koordinoimaa iSmile-projektia, jossa tutkitaan kestäviä kuljetusmuotoja. Kysely on auki 25. helmikuuta asti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »