Teknologiayhtiöiden osakekursseissa on nähty kuluvalla viikolla suuria liikkeitä.
Facebookista Meta Platformsiksi viime vuonna nimensä muuttaneen yhtiön osakekurssi painui heti tulosjulkistuksen jälkeen noin 20 prosentilla ja lopulta torstain kauppakäynnissä jopa yli 26 prosentilla. Metan palveluista Facebookin käyttäjämäärä laski loppuvuonna ensi kerran ja laajemminkin käyttäjämäärän kasvu hiipui. TikTok syö aikaa Metan palveluiden käytöltä, ja lisäksi Meta on kärsinyt voimakkaasti Applen viime vuonna tuomasta muutoksesta, joka on vaikeuttanut käyttäjien toimien seurantaa. Tänä vuonna tämä Apple-muutos syö liikevaihdosta jopa yli 10 miljardia dollaria, Meta arvioi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan huonojen uutisten seurauksena laskuun lähti myös Snapchat-palvelusta tunnetun Snapin osakekurssi. Se painui eilen torstaina varsinaisen kaupankäynnin aikana 23,6 prosentilla. Sitten Snap julkaisi oman loppuvuoden tuloksensa eilisiltana Suomen aikaa, ja pörssin jälkikaupankäynnissä kurssi ampui tämän jälkeen ylös 59,2 prosenttia.
Kun vielä keskiviikkona ennen Metan tulosjulkistusta Snapin osakekurssi oli noin 32 dollaria, pörssin jälkikaupankäynnissä oman tulosjulkistuksensa jälkeen Snapin osakekurssi kipusi jo 39 dollariin. Toki tämän kovan nousunkaan jälkeenkään Snapin osakekurssi ei ole kuin vasta tammikuun puolivälin tason tienoilla. Snapin osakekurssi on alkuvuoden painunut muiden teknologia- ja kasvuyhtiöiden mukana.
Snap kärsii Applen huhtikuun 2021 lopulla iOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversion osana julkaisemasta muutoksesta, jonka myötä seurantaan tarvitsee kysyä käyttöjärjestelmän esittämällä tavalla lupa käyttäjältä, huomattavasti Metaa vähemmän. Tähän syynä on Snapchatissa esiintyvän mainonnan painottuminen selvästi Metan palveluja Facebookia ja Instagramia vähemmän tulospohjaiseen markkinointiin, joissa mainonnan tavoitteena on jokin välitön toimi, kuten sovelluksen asentaminen tai verkkokauppaostos. Snapissa brändimarkkinoinnin rooli on suurempi, eikä se kärsi nyt samassa mittakaavassa seurantaa ja kohdentamista vaikeuttavasta Apple-muutoksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapin talousjohtaja Derek Andersenin mukaan yhtiö onkin ”alkanut toipumaan iOS-alustamuutosten vaikutuksesta odotettua nopeammin”.
Snapin liikevaihto loppuvuonna loka-joulukuussa kasvoi 42 prosenttia vuotta aiemmasta 1,3 miljardiin dollariin. Liiketulos oli yhä 25,1 miljoonaa dollaria tappiolla tappion supistuessa selvästi vuotta aiemmasta 97,2 miljoonasta, mutta Snapin nettotulos ylsi 22,6 miljoonaa dollaria voitolle. Snap ylsi positiiviseen nettotulokseen nyt ensi kertaa julkisesti listattuna yhtiönä.
Snapin liiketoiminnan kassavirta oli myös loppuvuonna loka-joulukuussa vahva 186 miljoonaa dollaria verrattuna -53 miljoonaan vuotta aiemmin ja investointien jälkeinen vapaa kassavirta 161 miljoonaa dollaria verrattuna -69 miljoonaan vuotta aiemmin.
Koko vuonna 2021 Snapin liikevaihto kasvoi 64 prosenttia edellisvuodesta 4,1 miljardiin dollariin, liiketappio supistui 862 miljoonasta 702 miljoonaan dollariin ja nettotuloksen tasolla tappio pieneni myös 945 miljoonasta 488 miljoonaan dollariin. Vuonna 2021 Snap ylsi ensi kerran koko vuodelta positiiviseen liiketoiminnan kassavirtaan (293 miljoonaa dollaria) ja vapaaseen kassavirtaan (223 miljoonaa dollaria).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapchatin käyttäjämäärä on myös pysynyt viime ajat mukavassa kasvussa. Päivittäisten käyttäjien määrä kasvoi loka-joulukuussa 319 miljoonaan, 20 prosenttia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin. Snapchatin käyttäjämäärä on nyt kasvanut vähintään 20 prosenttia vuotta aiemmasta viiden perättäisen vuosineljänneksen ajan.
Liikevaihtoonsa Snap odottaa vahvaa kasvua myös kuluvalla tammi-maaliskuun 2022 vuosineljänneksellä. Snap odottaa liikevaihtonsa kasvavan noin 34-40 prosentilla 1,03-1,08 miljardiin dollariin verrattuna vuodentakaiseen 769,6 miljoonaan dollariin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »