Facebook vaihtoi yhtiönimensä lokakuun 2021 lopulla Meta Platformsiksi keskittyessään rakentamaan jatkossa sosiaalisten median palvelujensa lisäksi myös tulevaisuuden metaversumia, joka kehittyy muun muassa virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta.
Meta kertoi ensi kerran uuden nimensä alla tuloksestaan myöhään eilisiltana Suomen aikaa – ja sen ensimmäinen tulosjulkistus olikin melkoinen katastrofi. Metan osakekurssi romahti tulosjulkistuksen jälkeen pörssin jälkikaupankäynnissä noin 20 prosentilla ja yhtiön markkina-arvosta katosi yli 170 miljardia dollaria.
Metan loppuvuoden 2021 loka-joulukuun liikevaihto kasvoi 20 prosenttia vuodentakaisesta 33,671 miljardiin dollariin, mutta liiketoiminnan kulut kasvoivat samanaikaisesti 38 prosenttia. Näin Metan liikevoitto laskikin vuotta aiemmasta 1 prosentilla 12,585 miljardiin dollariin ja nettotulos 8 prosentilla 10,285 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta kerää yhä pääosan liikevaihdostaan – loppuvuonna 97 prosenttia – mainonnasta sen eri palveluissa, joita ovat Facebook, Messenger, Instagram ja WhatsApp.
Loppuvuonna yhteenlaskettuna Metan eri palveluiden käyttäjämäärät pysyivät yhä niukasti kasvussa, mutta Facebookin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä laski ensi kerran ikinä edelliseen vuosineljännekseen verrattuna – 1,930 miljardista 1,929 miljardiin. Kuukausitasolla myös Facebookin käyttäjämäärä pysyi yhä niukasti kasvussa (2,910 -> 2,912 miljardia). Vuodentakaiseen nähden kasvua oli vielä päivittäisissä käyttäjissä 5 prosenttia ja kuukaustasolla 4 prosenttia.
Yhteenlaskettuna Metan eri palvelut saavuttivat loppuvuonna 2,82 miljardin päivittäin aktiivisen käyttäjän määrän. Edellisestä neljänneksestä määrä tältäkin osin kasvoi vain 10 miljoonalla, mutta vuodentakaisesta 220 miljoonalla eli 8 prosentilla. Kuukausitasolla aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi samoin edellisestä neljänneksestä vain 10 miljoonalla, mutta vuodentakaisesta 290 miljoonalla eli 9 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan palveluissa esitettyjen mainosten määrä kasvoi loka-joulukuussa 13 prosenttia vuotta aiemmasta ja keskimääräinen mainosnäytön hinta nousi 6 prosentilla. Koko vuonna 2021 mainosmäärän kasvu oli 10 prosenttia ja mainosnäytön hinnannousu 24 prosenttia.
Metan liikevaihdon kasvun jääminen loppuvuonna 20 prosenttiin oli pettymys samalla, kun esimerkiksi Google kasvatti haun ja muiden omien palvelujensa mainosliikevaihtoa samana ajankohtana 36 prosentilla ja Googlen omistaman YouTubenkin mainosliikevaihto kasvoi 25 prosentilla.
Taustalla Metan liikevaihdon kehityksen hiipumisessa on merkittäviltä osin Applen huhtikuun 2021 lopulla iOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversion osana julkaisema muutos, jonka myötä seurantaan tarvitsee kysyä käyttöjärjestelmän esittämällä tavalla lupa käyttäjältä. Kun merkittävä osa käyttäjistä ei ole lupaa myöntänyt, Metan kyky kohdistaa mainoksia ja seurata palveluissaan esitettävien mainosten jälkeisiä tapahtumia ja näin mainosten tehokkuutta on heikentynyt, mikä syö mainostajien kiinnostusta maksaa mainoksista. Osa mainostajista on reaktiona tilanteeseen todennäköisesti myös siirtänyt panostuksiaan hakukonemarkkinointiin, mikä näkyi Googlen vahvassa vedossa loppuvuonna.
Vuoden 2022 osalta Metan talousjohtaja David Wehner kertoi analyytikkopuhelussa yhtiön odottavan Apple-muutoksen vaikuttavan heikentävästi jopa 10 miljardin dollarin edestä yhtiön liikevaihtoon, kun vuonna 2021 koko Metan liikevaihto oli 117,929 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi toki Metan palveluiden suosiossa näkyy myös kilpailutilanne. TikTok on kasvanut voimakkaasti, ja TikTokissa videoiden katseluun kulutettu aika on pois Metan palveluissa käytetystä ajasta.
Meta totesi myös, että alkuvuonna 2022 se kohtaa vahvan vertailukauden ja mainostajat ovat kertoneet myös makrotaloudellisten haasteiden, kuten kustannusinflaation ja toimitusketjun ongelmien, vaikuttavan budjetteihin tällä hetkellä.
Hiipuvan liikevaihdon kasvun lisäksi Metan tulosta painavat sen tavoitteelliset merkittävät satsaukset virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sekä metaversumin kehitystyöhön.
Meta raportoi nyt ensi kertaa erikseen Reality Labs -segmentin, joka sisältää sen virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laitteet, ohjelmistot ja sisällöt. Reality Labsin liikevaihto koostuu lähinnä tähän asti Oculus-brändillä kaupattujen VR-lasien myynnistä, mutta kulut tulevaisuuteen tähtäävästä kehitystyöstä ovat erittäin suuret.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko vuonna 2021 Reality Labs ylsi 2,274 miljardin dollarin liikevaihtoon, mutta liiketulos oli 10,193 miljardia tappiollinen. Panostukset myös kasvoivat vauhdilla vuoden aikana: Reality Labsin liiketappio oli vuoden 2021 alusta lukien vuosineljänneksittäin 1,827 miljardia, 2,432 miljardia, 2,631 miljardia ja loppuvuonna loka-joulukuussa jo 3,304 miljardia dollaria.
Meta on siis tosissaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sekä metaversumin kehityshankkeidensa kanssa. Yhtiö pyrkii nousemaan merkittävään asemaan näillä tulevaisuudessa tärkeiksi koetuilla markkinoilla ja lunastamaan paikan metaversumialustana. Toistaiseksi ja lähivuosien ajan tämä vaatii kuitenkin merkittäviä satsauksia, eikä panostusten johtamisesta lopulta merkittävään markkina-asemaan ja kannattavaan liiketoimintaan tietenkään ole takeita.
Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden markkinoilla Meta on ollut suunnannäyttäjä, mutta vuoden 2022 aikana Applen odotetaan esittelevän ensimmäiset virtuaalilasinsa, jotka tarjoavat myös lisätyn todellisuuden toimintoja, ja myös muut teknologiajätit ovat tulossa apajille. Googlen osalta kehityshankkeen tavoitteen on kerrottu olevan vuodessa 2024 ja Microsoft tekee nyt yhteistyötä Samsungin kanssa. Lisäksi myös esimerkiksi Snapchatin taustayhtiö Snap sekä Pokémon GO -pelistä tunnettu Niantic kehittävät omilla tahoillaan omia lisätyn todellisuuden laitteitaan ja ratkaisujaan.
Varaa merkittäviin panostuksiin Metallakin toki on. Vaikka liikevaihdon kasvu hidastuikin muun muassa Applen asettamista rajoituksista johtuen, tahkosi Meta koko vuodelta 2021 yhteensä 46,753 miljardin dollarin liikevoiton, vaikka Reality Labs -segmentti olikin yli 10 miljardia tappiolla. Sovellukset toivat 56,946 miljardia dollaria liikevoittoa, mikä vastasi 49 prosenttia niiden liikevaihdosta. Metan Facebook-, Instagram- ja WhatsApp-bisnes oli siis taas erittäin kannattavaa – ja kassassa Metalla oli 48,0 miljardia dollaria vuoden lopussa, vaikka se palauttikin osakkeenomistajille 44,81 miljardia dollaria omien osakkeiden takaisinostona viime vuoden aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »