Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on nyt julkaissut tilastoihinsa perustuen katsauksen älypuhelinmarkkinoihin Euroopassa vuonna 2021. Aiemmin sama tutkimusyhtiö julkaisi jo tilastonsa älypuhelinmarkkinoiden maailmanlaajuisesta kehityksestä.
Kokonaisuutena älypuhelinmyynti Euroopassa kasvoi Counterpointin mukaan viime vuonna 8 prosentilla edellisvuodesta markkinan toipuessa vuoden 2020 koronaiskusta. Markkina ei kuitenkaan palautunut vielä pandemiaa edeltävälle tasolle, osittain myös komponenttipulan aiheuttamista tarjontahaasteista johtuen.
Kuten globaalistikin, myös Euroopassa markkinoita mullisti Huawein katoaminen kuvasta Yhdysvaltojen rajoitusten seurauksena. Huawein älypuhelinmyynti Euroopan markkinoilla romahti Counterpointin mukaan lähes 90 prosentilla viime vuonna ja sen markkinaosuus painui näin alle 1 prosenttiin vasta 8. suurimpana valmistajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Markkinoiden kehitys oli muutenkin värikästä, ja kuukausittain mitattuna kärkipaikka vaihtui peräti neljään otteeseen vuoden aikana. Samsung kärsi toimitusvaikeuksista kesällä, Xiaomi puolestaan enemmän loppuvuodesta. Tämän seurauksena Xiaomi ylsikin parhaimmillaan kesäkuussa 2021 Samsungin edelle Euroopan älypuhelinmarkkinoilla. Loppuvuodesta marras- ja joulukuussa kärkipaikan puolestaan nappasi itselleen taas Apple iPhone 13 -lanseerauksen ja joulumyynnin vetämänä. Lisäksi Apple oli suurin myös jo vuoden alussa tammikuussa 2021.
Vuoden lopulla Apple ylsi suurimpaan markkinaosuuteensa ikinä Euroopan markkinoilla.
Kokonaisuutena koko vuodelta 2021 mitattuna Samsung säilytti markkinaosuutensa vuoteen 2020 verrattuna ennallaan 32 prosentissa, kun Apple kasvatti osuuttaan 22 prosentista 26 prosenttiin ja Xiaomi 14 prosentista 20 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo, sen brändeihin lukeutuva mutta erikseen tilastoissa listattu Realme sekä Vivo kasvattivat myyntiään vauhdikkaimmin. Oppon markkinaosuus Euroopassa nousi 5 prosentista 8 prosenttiin, Realmen 1 prosentista 2 prosenttiin ja Vivon säilyi yhä 1 prosentissa.
Oppon luvuissa on mukana myös suomalaisille tutumpi OnePlus.
Vuonna 2022 Counterpoint odottaa kilpailun yhä kiristyvän. Samsung hakee muun muassa Galaxy S22 -puhelimillaan jälleen myynnin kasvua, Apple lähtee liikkeelle vahvasta tilanteesta ja Xiaomi, Oppo, Realme ja Vivo pyrkivät parantamaan asemiaan myös premium-hintaluokassa. Lisäksi samanaikaisesti markkinoista kamppailevat myös viime vuonna paluun markkinoille itsenäisenä yhtiönä tehnyt Honor, Motorola sekä HMD Globalin Nokia-älypuhelimet.
Vuoden 2021 lopulla loka-joulukuussa Samsung ylsi Counterpointin mukaan niukasti Euroopan älypuhelinmarkkinoiden ykköseksi 33 prosentin markkinaosuudella ennen loppuvuodesta perinteisesti vahvaa Applea (32 prosenttia) sekä kolmanneksi sijoittunutta (Xiaomia).
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »