Google on ilmoittanut hylänneensä aiemman suunnitelmansa kolmansien osapuolten evästeiden korvaajaksi kehitetystä FLoC-projektista, joka kohtasi suurta vastustusta esittelynsä jälkeen. Sen sijaan Google esitteli tänään uuden ehdotuksen Topics API -rajapinnasta.
Muun muassa verkkomainonta rakentuu nykyisin evästeillä tapahtuvan seurannan pohjalle, mutta evästeiden aiheuttamista vaikutuksista yksityisyyteen on alettua huolestua enenevässä määrin viime vuosina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google suunnitteli aiemmin lopettavansa tuen kolmansien osapuolten, kuten vaikkapa mainosverkkojen, asettamille evästeille Chrome-selaimessaan vuonna 2022 ennen kuin aikataulua lykättiin vuoteen 2023. Evästeiden korjaavaksi Google esitteli alun perin FLoC-suunnitelman (Federated Learning of Cohorts), joka käytännössä olisi ryhmitellyt käyttäjiä selailun perusteella ryhmiin muiden vastaavista aiheista kiinnostuneiden käyttäjien kanssa.
Myös FLoC-suunnitelman yksityisyys- ja kilpailuvaikutukset nostattivat sittemmin vastarintaa usealta suunnalta.
Nyt Google onkin hylännyt aiemman FLoC-suunnitelmansa. Tilalle Google on kuitenkin esitellyt Topics API -rajapinnan. Googlen uudessakin suunnitelmassa kiinnostuksen kohteiden määrittely tapahtuu selaimen toimesta, mutta muuten järjestelmässä on pyritty parempaan yksityisyyteen. Googlen suunnittelee selaimen muistavan tiedot viimeisen kolmen viikon selaushistoriasta siitä, mistä aiheista käyttäjä on kiinnostunut. Aluksi erilaisia aihepiirejä on tarkoitus olla 300 kappaletta määrän laajentuessa myöhemmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Järjestelmän osana Google kategorisoi sivustot johonkin näistä 300 aihepiiristä. Entuudestaan kategorisoimattomalla sivustolla vierailtaessa osana selainta toimiva koneoppimisalgoritmi määrittää sivuston aihepiiriin sen verkkodomainin perusteella.
Käyttäjän vieraillessa verkkosivustolla, joka hyödyntää Topics API -rajapintaa mainosten kohdentamiseen, selain jakaa suunnitelman mukaan käyttäjästä kolme kiinnostuksen kohdetta – yhden jokaiselta viimeiseltä kolmelta viikolta valittuna satunnaisesti viidestä eniten vieraillusta aihepiiristä kultakin viikolta. Sivustolla näkyvät mainokset voivat tämän jälkeen räätälöityä näiden selaimen ilmoittamien kiinnostuksen kohteiden perusteella.
Google kertoo myös, että käyttäjät voisivat poistaa selaimen määrittelemiä kiinnostuksen kohteita niin halutessaan tai kytkeä koko järjestelmän pois käytöstä.
Googlen mukaan sen nyt esittelemässä Topics API -rajapinnassa on vasta kyse ehdotuksesta, jota se tulee seuraavaksi kokeilemaan, keräämään palautetta ja kehittämään sen perusteella. Kokeilujen on tarkoitus alkaa vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen lopulla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nähtäväksi jää, miten muiden selainten kehittäjät suhtautuvat Googlen uuteen suunnitelmaan. Aiemman FLoC-ehdotuksen ne tyrmäsivät jyrkästi.
Yleisesti ottaen Google pyrkii löytämään hankkeillaan, kuten aiemmin FLoC ja nyt Topics API, tavan mainosten kohdentamiseen jatkossakin käyttäjälle määriteltyjen kiinnostuksen kohteiden mukaan. Jos kolmansien osapuolten evästeistä luovuttaisiin ilman mitään korvaavaa ratkaisua, ei tämä olisi mahdollista, mikä vaarantaisi verkon mainosrahoitteisten palvelujen toiminnan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »