Spotify on selvästi suosituin musiikin suoratoistopalvelu. Lähimmätkin uhkaajat ovat kaukana takana, Midian huhti-kesäkuun 2021 tilannetta kuvaava raportti kertoo.
Musiikin suoratoistopalveluiden suosio kasvaa vinhaa vauhtia. Vuoden 2021 toisella neljänneksellä niillä oli maailmanlaajuisesti 523,9 miljoonaa tilaajaa, mikä tarkoittaa noin 26,4 prosentin – reilun neljänneksen – kasvua vuoden 2020 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Musiikin suoratoistopalveluista ei ole tuoreempia tilastotietoja, mutta saman kasvutrendin voitaneen olettaa jatkuneen myös viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotify on musiikin suoratoistopalveluista ylivoimaisesti suurin 31 prosentin osuudellaan. Toiseksi suosituin palvelu on Apple Music, jonka 15 prosentin markkinaosuus on tarkastelujaksolla kuitenkin vain vajaa puolet Spotifyn lukemista.
Amazon Musicin osuus on 13 prosenttia ja YouTube Musicin kahdeksan prosenttia. Raportissa kuitenkin huomautetaan YouTube Musicin olevan kaikkein nopeiten kasvava musiikkipalvelu jo toista vuotta putkeen.
Mielenkiintoista on sekin, että Spotifyn osuus on tasaisesti laskenut viime vuosina. Vuonna 2019 yli kolmannes kuuntelijoista, 34 prosenttia, käytti Spotifyta, vuonna 2020 taas 33 prosenttia. Huhti-kesäkuussa 2021 Spotifyn osuus oli laskenut 31 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka musiikkipalveluita käytetään aina vain enemmän, ei kasvava suosio raportin mukaan suoraan heijastu Spotifyn, Apple Musicin ja muiden tulokseen. Osa käyttäjistä maksaa esimerkiksi perhetilausten vuoksi vähemmän, ja kehittyvillä markkinoilla on saatavilla esimerkiksi Suomen hintoja edullisempia asiakkuuksia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »