Facebookista Metaksi syksyllä nimensä muuttanut yhtiö haluaa osansa NFT-huumasta ja valmistelee erinäisiä uudistuksia palveluihinsa, raportoi Financial Times.
NFT:t ovat virtuaalisia kohteita ja sisältöjä, joiden aitouden ja omistajuuden todistaa kirjaus lohkoketjuun. Erona lohkoketjuihin pohjautuvista kryptovaluutoista NFT:t eivät ole keskenään samanlaisia, eli tarkoituksena on toimia mahdollisesti uniikin kohteen digitaalisena aitoustodistuksena.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
NFT-markkinoiden arvo on noussut nopeasti jopa kymmeniin miljardeihin euroihin, ja myös digitaalisen taiteen uutena muotona tunnetusta ilmiöstä on tullut eri tavoin suosittu myös osana sosiaalista mediaa.
Financial Timesin tietojen mukaan Meta valmistelee nyt käyttäjille mahdollisuutta luoda ja myydä NFT-kohteita yhtiön palveluissa.
Sekä Facebookin että Instagramin kehityksestä vastaavat tiimit kehittävät myös mahdollisuutta esittää omistetut NFT-kohteet osana käyttäjäprofiilia. Kahden lähteen mukaan Meta on lisäksi harkinnut NFT-markkinapaikan avaamista käyttäjille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaikkien Metan NFT-hankkeiden kerrotaan kuitenkin olevan vasta varhaisessa vaiheessa ja voivan muuttua.
Instagramin johtaja Adam Mosseri vahvistikin jo joulukuussa palvelun ”aktiivisesti tutkivan” NFT-mahdollisuuksia, muttei kertonut tarkempia yksityiskohtia. Nyt Financial Times kertoo Instagramin testaavan jo sisäisesti NFT-kohteiden esittelymahdollisuutta.
Esimerkiksi Twitterissä suosiotaan on jo kasvattanut NFT-kokoelmiin kuuluvien avatarien käyttö profiilikuvina, ja Instagram voi kaavailla jotakin vastaavaa.
Metan Novi-lompakkosovelluksella, joka julkaistiin rajatusti testattavaksi lokakuussa, odotetaan olevan keskeinen rooli myös yhtiön NFT-suunnitelmissa. Yhden lähteen mukaan NFT-ominaisuuksia tukevista toiminnoista suuri osa perustuu taustalla Noviin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulevaisuudessa NFT-kohteiden ajatellaan olevan keskeisessä roolissa myös osana metaversumia, joka rakentuu virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta ja eri palvelujen välisistä yhteyksistä. Myös Metan toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg vihjasi viime vuonna NFT-kohteiden mahdollisesta roolista metaversumissa, joka on Metalle nyt keskeinen tutkimuksen ja tuotekehityksen kohde.
Meta kieltäytyi kommentoimasta Financial Timesin raportin tietoja.
Metan lisäksi sosiaalisen median palveluista myös Twitterin tiedetään kehittävän ja jo testaavan omia NFT-esittelytoimintojaan ja Reddit on jo julkaissut oman NFT-avatar-kokoelmansa.
Tällä hetkellä suosituin markkinapaikka NFT-kohteiden kaupankäynnille on OpenSea, joka hiljattain nosti 300 miljoonaa dollaria uutta rahoitusta, jossa yhteydessä yritys arvioitiin 13 miljardin dollarin arvoiseksi – vain puoli vuotta myöhemmin edellisestä 100 miljoonan dollarin rahoituksesta ja 1,5 miljardin dollarin arvostuksesta. NFT-markkinoiden nopea kasvu onkin herättänyt huolia myös yli-innostuksesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »