Jättimäiset yrityskaupat pelialalla jatkuvat. Microsoft kertoo tehneensä sopimuksen Activision Blizzard -peliyhtiön ostamisesta 68,7 miljardilla dollarilla eli noin 60 miljardilla eurolla. Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan rahana.
Microsoft maksaa kaupassa Activision Blizzardista 95,00 dollaria osakkeelta, joka tarjoaa 45 prosentin preemion ilmoitusta edeltäneen kaupankäyntipäivän päätöskurssiin verrattuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yrityskaupalla Microsoft vahvistaa peliliiketoimintaansa niin mobiilissa, PC-tietokoneilla, konsoleissa kuin pilvessä. Lisäksi Microsoft hehkuttaa, kuinka kauppa tarjoaa sille myös rakennuspaloja osaksi tulevaisuuden metaversumia.
Kaupan toteutuminen vaatii vielä Activision Blizzardin osakkeenomistajien hyväksynnän sekä viranomaishyväksyntöjä. Sekä Microsoftin että Activision Blizzardin hallitukset ovat jo hyväksyneet järjestelyn. Microsoft odottaa kaupan toteutuvan heinäkuusta 2022 kesäkuulle 2023 ulottuvan tilikautensa 2023 aikana.
Activion Blizzardin hankinnan jälkeen Microsoftista tulee maailman kolmanneksi suurin peliyhtiö liikevaihdolla mitattuna Tencentin ja Sonyn jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaupassa Microsoftille siirtyvät monet ikoniset pelibrändit ja -sarjat Activisionilta, Blizzardilta ja Kingiltä, mukaan lukien Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty ja Candy Crush, sekä lisäksi Major League Gaming -esports-toiminnot.
Activision Blizzardilla on pelistudioita ympäri maailman ja yhteensä lähes 10 000 työntekijää. Kaupan toteuttamisen jälkeen Microsoft kertoo sillä olevan yhteensä 30 eri pelistudiota.
Activision Blizzardin toimitusjohtajana jatkaa Bobby Kotick, joka kaupan jälkeen raportoi Microsoft Gamingin toimitusjohtajalle Phil Spencerille.
Activision Blizzard on ollut viime aikoina myös merkittävän ahdisteluskandaalin kourissa. Microsoftin tiedotteessa tähän viitataan vain sillä, että toimitusjohtaja Kotick tiimeineen jatkaa työtä Activision Blizzardin kulttuurin vahvistamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoftin tuleviin suunnitelmiin kuuluu sisällyttää Activision Blizzardin pelit osaksi Microsoftin Game Pass -pelitilausta, jolla on toistaiseksi yli 25 miljoonaa tilaajaa.
Activision Blizzardin peleillä on ollut lähes 400 miljoonaa kuukausitasolla aktiivista pelaajaa.
Vasta viime viikolla julki tuli toinen merkittävä yrityskauppa pelialalla, kun Take-Two Interactive kertoi ostavansa Zyngan 12,7 miljardilla dollarilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »