Lisätystä todellisuudesta on odotettu teknologiajättien seuraavaa taistelukenttää.
Applen tiedetään jo vuosia kehittäneen suuren mittakaavan projektissa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden lasejaan, ja ensimmäistä Applen virtuaalilasien tapaista tuotetta odotetaan esiteltäväksi vuoden 2022 aikana. Lisäksi tietenkin Facebookista Metaksi nimensä muuttanut yhtiö on Oculus-laitteiden kautta virtuaalitodellisuuslaitteiden markkinajohtaja ja keskittyy nyt rakentamaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden pohjalta syntyvää metaversumia. Microsoftilla on toistaiseksi yrityskäyttöön myytävät HoloLens-lasinsa, ja muista pienemmistä toimijoista esimerkiksi Snapchat ja Pokémon GO -yhtiö Niantic kehittävät myös omilla tahoillaan tulevaisuuden lisätyn todellisuuden laseja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurista teknologiayhtiöistä Google on sen sijaan pitkään loistanut poissaolollaan huhuissa lisätyn todellisuuden tulevaisuudesta. Viime aikoina tilanne on kuitenkin alkanut muuttua.
Nyt viimeisimpänä New York Times raportoi, että ”Google työskentelee älylasien uuden version parissa”. Raportti käsitteli laajemmin eri suurten teknologiayhtiöiden hankkeita tällä saralla.
New York Timesin raportti vihjaa, että Googlen projekti uusien älylasien kehittämiseksi lähti liikkeelle Googlen kesän 2020 North-yritysostosta. North ehti tuoda Focals-laseistaan markkinoille ensimmäisen sukupolven, mutta Googlen leiriin siirtymisen myötä alustavasti jo esitellyn ja huomattavasti kehittyneemmän toinen sukupolvi markkinoilletulo peruttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlella itsellään taustaa äly- ja lisätyn todellisuuden laseista alun perin jo vuonna 2012 julkistetusta Google Glass -laitteesta. Kuluttajamyynnissä Google Glass oli aikanaan täysfloppi, ja Google siirtyikin Microsoftin tavoin keskittymään Glassin kanssa yritysmarkkinoille. Vuonna 2019 Google esitteli Google Glass Enterprise Edition 2 -version, mutta kokonaisuutena Googlen kehitys tällä saralla on ollut verkkaista.
Googlen kasvavasta panostuksesta lisätyn todellisuuden älylasien kehittämiseen on kuitenkin saatu muitakin viitteitä viime aikoina.
Marraskuussa Google vahvisti uudelleenjärjestelyn, jonka lopputuloksena syntyy uusi sisäinen Google Labs -yksikkö. Se keskittyy ”ekstrapoloimaan teknologiatrendejä ja hautomaan joukkoa korkean potentiaalin ja pitkän tähtäimen projekteja”, jotka kuitenkin suoraan tukevat Googlen ydintuotteita ja -liiketoimintoja. Osaksi Google Labs -yksikköä liittyvät Googlen nykyiset hankkeet liittyen virtuaali- ja lisättyyn todellisuuteen, kuten ARCore-kehittäjäalusta lisätyn todellisuuden sovelluksille Android-laitteissa ja hologrammeja videopuhelujen tilalle kehittävä Starline, sekä lisäksi Googlen Area 120 -nimellä tunnettu kokeilevien tuoteprojektien osasto, joka on tullut tunnetuksi monista erilaisista sovelluksista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin muun muassa Metan Oculus-virtuaalilaitteiden kehityksessä työskennellyt Mark Lucovsky kertoi LinkedInissä nimityksestään Googlen lisätyn todellisuuden alustaa kehittävän tiimin johtoon. Lisäksi Augmented Reality OS -nimellä kulkevaa käyttöjärjestelmää kehittävässä tiimissä on ollut avoinna useita työtehtäviä, ja ilmoituksissa tavoitteita kuvattu selkeästi. ”Tiimimme rakentaa ohjelmistoa, joka ohjastaa ja hallinnoi lisätyn todellisuuden (AR) laitteitamme. Ohjelmisto toimii AR-tuotteilla ja on kiinteästi yhteydessä laitteistoon”, eräässä hakuilmoituksessa täsmennetään.
Tämä tiimi on osa Googlen Devices & Services -yksikköä Googlen muiden laitteiden ohella.
Muissa työpaikkailmoituksissa Googlen kerrotaan valmistelevan ”innovatiivista AR-laitetta”, ja yleisemmin lisätyn todellisuuden tiimin tehtävänä on rakentaa perustaa ”mukaansa tempaavalle, hyödylliselle ja miellyttävälle kuluttajakokemukselle” AR-alustalla.
Toistaiseksi Googlen suunnitelmien aikataulu on kuitenkin täysi kysymysmerkki. Nähtäväksi jää, tuleeko Google myös tuomaan markkinoille ensin jonkinlaisen virtuaalitodellisuuslaitteen vai tähtääkö se suoraan varsinaisiin lisätyn todellisuuden laseihin, jotka muistuttavat ulkonäöltään tavallisia silmä- tai aurinkolaseja, mutta mahdollistavat monipuoliset ja fyysisen maailman kanssa linkittyvät toiminnot.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »