Xiaomi järjesti eilen Kiinassa merkittävän julkistustilaisuuden, jossa yhtiö esitteli jo kotimarkkinoilleen muun muassa uudet Xiaomi 12 -sarjan huippupuhelimensa.
Julkistustilaisuuden aluksi Xiaomin perustaja ja toimitusjohtaja Lei Jun kertoi Xiaomin tulevista suunnitelmista ja tavoitteista.
Xiaomin tavoitteena on nousta maailman suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi seuraavan kolmen vuoden aikana eli vuoteen 2024 mennessä. Tällä hetkellä Xiaomi sijoittuu ajankohdasta riippuen useimmiten joko toiseksi tai kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi. Suurin on useimmilla vuosineljänneksillä Samsung, ja Applen ja Xiaomin sijoitukset sen takana ovat viime aikoina vaihdelleet tiuhaan. Tosin kesäkuussa tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin mukaan kuukausitasolla Xiaomi ylsi jopa maailman suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Samsungin kokemien tuotantohaasteiden vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi on ollut vahvassa tasaisessa nosteessa viime vuodet, kun taas Samsungin trendi markkinaosuuden suhteen on kulkenut alaspäin useamman vuoden ajan. Applen iPhone-myynti puolestaan on älypuhelinvalmistajista syklisintä: uuden iPhone-sukupolven lanseeraus tuo aina suuren piikin myyntiin, jolloin hetkittäin Applekin on viime vuosina noussut ohi Samsungin tiettyjen kuukausien toimituksissa.
Xiaomi aikoo kasvattaa älypuhelinmyyntiään myös kotimarkkinoillaan Kiinassa, jossa vahvassa kilpailussa Xiaomin osuus on jäänyt jopa yllättävän matalalle. Kiinassa Oppo / OnePlus / Realme -ryhmä ja Vivo-ryhmä eri brändeineen ovat markkinoiden kärjessä. Xiaomi aikoo nyt kolmessa vuodessa nostaa myymälöiden määrän Kiinassa 30 000 liikkeeseen ja parantaa näin markkina-asemaansa.
Mielenkiintoisesti Xiaomin onnistuessa nousussa suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi vuonna 2024, on yhtiö täyttämässä sen perustajan ja toimitusjohtajan Lei Junin alun perin jo vuonna 2014 julkilausuman tavoitteen ykköspaikasta 5-10 vuodessa. Tavoite oli aikanaan seitsemän vuotta sitten rohkea vasta keväällä 2010 perustetulle yhtiölle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomille haastetta maailman suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi yltämisen osalta lisää sen kiinalaisuudesta johtuva olematon markkina-asema Pohjois-Amerikassa. Toisaalta viime vuosina yhtiön kasvua on vauhdittanut toisen kiinalaisyhtiön, Huawein, markkina-aseman rapistuminen Yhdysvaltojen asettamista rajoituksista johtuen. Xiaomi on ollut vallitsevassa tilanteessa vahvasti voittajien puolella.
Osana eilistä tilaisuutta Lei Jun kertoi myös Xiaomin kasvavista panostuksista tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Pari vuotta sitten Xiaomi kertoi viiden vuoden aikana tavoitteekseen investoida tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhteensä 50 miljardia juania, eli noin 7 miljardia euroa tämän päivän kurssilla muunnettuna. Xiaomin uusi nyt kerrottu tavoite seuraavaksi viideksi vuodeksi on puolestaan yhteensä 100 miljardin juanin eli noin 14 miljardin euron tutkimus- ja tuotekekehityspanostukset, eli tavoitetaso on tuplattu. Kahden viimeisen vuoden aikana Xiaomi on käyttänyt tutkimukseen ja tuotekehitykseen jo 22 miljardia juania eli noin 3 miljardia euroa. Xiaomilla on yhteensä noin 16 000 tuotekehittäjää palkkalistoillaan.
Älypuhelimista aloittaneen Xiaomin tuotevalikoima on laajentunut vuosien saatossa hurjalla tavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Parhaillaan yhtiö on laajenemassa myös sähköautojen markkinoille. Lokakuussa Xiaomi kertoi ensimmäisen sähköautonsa kehityksen olevan aikataulusta edellä ja markkinoilletulon pitäisi tapahtua vuonna 2024.
Xiaomi vahvisti suunnitelmansa oman sähköauton kehittämisestä alun perin maaliskuun lopulla. Xiaomi loi uutta liiketoimintaa varten uuden kokonaan omistetun tytäryhtiön, johon se ensimmäisessä investoi 10 miljardia juania eli noin 1,3 miljardia euroa, mutta seuraavan kymmenen vuoden aikana Xiaomi odottaa investointien yltävän 10 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin eli noin 8,5 miljardiin euroon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »