Muistan vielä ne ajat vuosikymmeniä sitten, kun puhuttiin, että työntekijän ja omistajan tunnistaa käsistä. Samoihin aikoihin laulettiin myös lauluja laivoista ja niiden tekemisestä – elettiin yhteiskunnallisen muutoksen aikaa, kun teollisuuden ajasta vähitellen siirryttiin palveluyhteiskuntaan.
Nyt 2020-luvulla elämme jälleen uuden ajan kynnyksellä, mutta millainen se uusi aika on. Facebook puhuu metatulevaisuudesta, missä suoratoiston, sosiaalisen median ja television välityksellä meille välitettävä informaatio ja kuvallinen kerronta voi olla jo suureksi osaksi tietokoneiden aikaansaamaa – ammatit muuttuvat, arkemme muuttuu ja kaikki pyörii entistä enemmän digiteknologian ja mobiiliuden ympärillä. Entistä useammat meistä hakeutuvat töihin, joissa itse esiinnymme suoratoiston kautta ja tarvitsemme siihen myös uutta online video player sovellusta, tai kahta, tai useampaa – kun editoimme sekä kuvaa, että ääntä saadaksemme entistä enemmän seuraajia, ja sitä kautta mahdollisuuden ansaita rahaa myymällä tuotteita, tai saamalla sponsoreita omalle kanavalle. Tämä työ ei todellakaan ole sitä työtä, mistä aikoinaan puhuttiin.
Raha myynnistä ja sponsoreilta
Striimaaja ansaitsee yleensä enemmän kertomalla tuotteista omalla kanavallaan seuraajilleen. Striimaajan tulee kertoa kaupallisesta yhteistyöstä selkeästi, jotta katsojat ymmärtävät, että striimaaja saa oman palkkion toiminnastaan. Osa striimaajista ja tubettajista myös myy omia tuotteita, ja toisilla koko kanava voi olla maksullinen – ja siinä vaiheessa, kun seuraajia on tuhansia tai satoja tuhansia, alkaa tubettaminen tai striimaaminen olla ammattimaista. Mistä sitten tuo nimitys tulee: jos striimaat YouTube kanavalle, olet tubettaja, mutta koska kanavia on paljon muitakin, puhutaan nykyään enemmänkin vaikuttajamarkkinoinnista ja striimaajista.
Tekniikkalaji
Siinä missä 80-luvulla puhuttiin hiihtämisen olevan tekniikkalaji, tarkoitetaan lauseella nykyään todennäköisesti enemmän E-urheilua tai striimaamista. Vaikka jokainen periaatteessa voi aloittaa pelaamisen ja samalla striimaamisen, on kyse tekniikasta – sekä oikean tekemisen että oikeiden laitteiden kanssa. Hankkimalla hyvät striimauslaitteet, itse striimaaminen on pääosassa – huonoilla laitteilla tekijällä menee suurin osa ajasta laitteiden asettelussa ja asetuksissa, ja itse striimaaminen kärsii. Aloitteleville striimaajille onkin hyvä neuvo katsoa ensin rauhassa, miten ammattilaiset striimaajat hoitavat kanavansa, mitä laitteita heillä on, ja miten he tekevät työnsä. Ei ole mitään pahaa kopioida ne parhaat palat eri tekijöiltä omalle kanavalle, ja sitten aloittaa vähitellen kohti sitä omaa sisältöä ja omaa tyyliä. Tyyli ja sisältö syntyvät vähitellen, samoin kuin ne seuraajat löytävät kanavat vähitellen.
Striimaaminen ja 2020-luku
Striimaajia on tullut hetki hetkeltä enemmän, mikä tarkoittaa suoraan sitä, että tarjontaa on entistä enemmän, kuin myös kanavia, mistä sitä sisältöä on tarjolla. Jotta tässä paljoudessa sitten menestyisi, on kyse sekä sisällöstä että onnesta. Striimaajana voi toimia Suomessakin ammattilaisena, mutta silloin ei kannata katsoa, mitä maailman striimaajat tienaavat – englanninkielinen markkina on kuitenkin hieman suurempi kuin suomenkielinen.
Toinen puoli striimaamisesta on sitten epäsuorien videoiden tuotanto, ja niiden jakaminen eri alustoille. Se on mahdollista tuolla edellä linkatulla Flowplayer-sovelluksella. Monesti kuitenkin se oma striimikanava ei välttämättä riitä tulonlähteeksi, ja varsinkin alkuaikoina voi olla tarve tehdä aineistoja, jotka ovat käyttökelpoisia sellaisenaan myös toisille sivustoille sisältönä – tai sitten voi aina lähteä tuottamaan videosisältöä palveluna yrityksille ja yhteisöille. Nykyään monesti on kyse siitä, kuinka nopeasti saadaan ihmisille kerrottua asiat – ja lukeminen ei välttämättä ole se ensimmäinen vaihtoehto, vaan ihmiset/katselijat haluavat löytää ja saada informaationsa mahdollisimman sujuvasti ja vaivattomasta, ja siihen videolähetykset ja striimaaminen ovat hyviä vaihtoehtoja.
Suunnitelmallisesti edeten
Kaikessa toiminnassa on kuitenkin hyvä lähteä eteenpäin jonkinlaisen suunnitelman kanssa. Striimaamisessa se tarkoittaa sekä sisältösuunnitelmaa, kuin myös teknisten laitteiden hankintasuunnitelmaa sekä ideoita siitä, missä sitä omaa tuotantoaan sitten tuo esille – onko se YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, Twitch…. kanavia on paljon. Suunnitelmissa on se hyvä puoli, että se auttaa nopeasti näkemään mitä on tekemässä, ja mihin tulee jatkossa kiinnittää lisää huomiota. Suunnitelmat antavat myös tavoitteet toiminnalle, sekä seuraajien määrän, että eurojen suhteen, ja toteutuneet suunnitelmat mahdollistavat aina uusien suunnitelmien rakentamisen tuleville vuosille.