Ravintola-alan edunvalvoja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa tekee kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön ruoan tilaus- ja kotiinkuljetuspalvelustaan tunnetusta Woltista.
MaRa pyytää kilpailu- ja kuluttajavirastoa selvittämään, ovatko Woltin hinnoitteluehdot kilpailulain mukaisia. MaRa katsoo, että Wolt toimii määräävässä markkina-asemassa, eikä voi yksipuolisesti sanella hinnoitteluehtoja ravintoloille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Woltin kauppiassopimuksen yleisissä ehdoissa on sopimusehto, jonka mukaan Wolt-palvelussa julkaistut ravintolan tuotteiden hinnat eivät saa olla korkeampia kuin hinnat, jotka ravintola veloittaa asiakkailta omissa myyntipaikoissaan.
”Woltin sopimuksissa on tiukka hinnoittelua rajoittava ehto ja sen ravintolalta perimä komissio on tyypillisesti jopa 30 prosenttia ravintola-annoksen hinnasta. Kun nämä yhdistetään, se johtaa siihen, että Woltin kautta kuljetetut ruoka-annokset eivät ole ravintolalle kannattavaa myyntiä. Woltilla on oikeus hinnoitella palvelunsa haluamallaan tavalla, eikä MaRa ota kantaa hinnoittelun tasoon. Toimenpidepyyntömme koskee vain Woltin hinnoitteluehtoa, joka kieltää ravintoloita lisäämästä Woltin komissiota asiakkaalta perittyyn hintaan”, MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi avaa ongelmaa.
Woltin palvelu hoitaa maksujen vastaanoton asiakkailta ja tilityksen ravintoloille. Lisäksi Woltin lähetit kuljettavat tilaukset ravintoloista asiakkaille. Selvää on, ettei Woltin asiakkailta perimä alkaen 1,90 euron kuljetusmaksu tilausten kuljettamisesta hoituvia kuluja. Ravintoloille tilanne olisi helpompi, mikäli niille olisi mahdollista veloittaa Woltissa omaa myyntiään korkeampia hintoja Woltin komissiota kattamaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toisaalta tulee pitää mielessä sekin, että ravintolat pitävät Woltin komissiota korkeana siitä huolimatta, ettei mikään varsinaista pakkoa olla mukana Woltissa tietenkään myöskään ole. Ravintoloita Woltin käyttäjät kuitenkin kiinnostavat asiakkaina.
MaRa katsoo, että Wolt on määräävässä markkina-asemassa ravintolaruoan kuljettamismarkkinalla ja sen perusteella yhtiön sopimuksissaan edellyttämä tiukka hintapariteettiehto on kilpailulain 2 luvun vastainen. MaRan Taloustutkimukselta tilaaman kyselytutkimuksen mukaan Woltin osuus kaikesta kotiin tai työpaikalle kuljetetusta ravintolaruoasta on kokonaisuudessa 42 prosenttia ja pääkaupunkiseudulla jopa 55 prosenttia. Taloustutkimuksen 16.–25.11.2021 toteuttamaan kyselyyn vastasi 1 003 henkilöä.
”Ravintolaruoan kuljetuspalvelut eivät ole jäämässä vain korona-ajan ilmiöksi, sillä 14 prosenttia kuluttajista aikoo käyttää niitä tulevaisuudessa jopa enemmän kuin ennen koronakriisiä. Kaksi kolmesta arvioi käyttävänsä kuljetuspalveluita koronapandemian jälkeen yhtä paljon kuin ennen sitä”, Aittoniemi kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »